Livre pour l’enseignement de ses filles du Chevalier de La Tour Landry/Chapitre 30

La bibliothèque libre.



Chappitre XXXe
De celle qui perdit à oïr la messe


Un grant exemple vous diray de ceulx qui par leur paresse perdent à ouir la messe et la font perdre aux autres. J’ay ouy compter le compte d’un chevalier et d’une dame qui, dès leur jeunesse, prenoient moult grant delit à dormir à haulte heure ; sy le maintindent par telle guise que bien souvent ilz perdoient à oïr la messe et la faisoient perdre à leurs paroissiens ; car la paroisse où ils demouroient estoit leur, et illec personne ne les osoit desobeir. Sy avint que à un dymenche ilz mandèrent que l’en les attendist, et quant ilz furent venuz il fut midy passé. Sy respondirent plusieurs à la personne ou chappelain de l’esglise que il estoit heure passée et pour ce il ne osa chanter et n’y ot point de messe celuy dymenche, et fist moult de mal aux bonnes gens ; mais à souffrir le leur convint. Si avint la nuit ensuivantt en avision au chappelain par II foiz ou par troix, qu’il lui sembloit qu’il gardoit une grant compaignie de brebis en un champ où n’avoit point de herbe. Si les vouloit mettre en un pastis pour paistre, où il n’avoit que une entrée, et en celle entrée avoit un porc noir et une truye couchiez au travers du chemin. Ces porcs estoient cornuz ; si avoient sy grant paour lui et les ouailles qu’ilz n’osoient entrer ou pastis et s’en aloient tantost arriere à leur toit, sanz paistre ne sans mengier. Et puis une voix lui disoit : Laissiez-tu à entrer ne à obéir pour ces bestes cornues ? et lors il s’en esveilla, et tout aussy comme il advint au prestre, il advint celle nuit au chevalier et à la dame tout en la manière, maiz que il leur sembloit qu’ilz estoient devenuz le porc et la truie, et estoient cornus et ne vouloyent laissier passer les brebis ou pastis, et après cela venoyt une grant chasse de veneours noirs sur grans chevaulx noirs, et avoient grant quantité de levriers et de grans chiens noirs, et, de ce qu’ilz arivoient, il leur sembloit qu’ilz descombloient sur eulx et lors faisoient la chasse sur eulx grant et merveilleux, et cornoient et huchoient, et les chiens glatissoient et les prenoient ès cuisses et ès oreilles, et dura la chasse moult longuement, tant qu’il leur sambla qu’ilz estoient prins par force et occis, et sur ce ilz se esveillèrent tous ermerveillez et effroyez, et ceste advision leur advint deux foiz.

Sy advint que la personne de l’esglise vint chiez le chevalier. Et lors le chevalier et la dame lui racontèrent leur advision, et aussi le prestre la sienne. Sy en furent tous esmerveillez de quoy leurs advisions ressembloient ; si dist le prestre au chevalier : « Sire, il y a un saint homme hermite cy près en celle forest qui bien nous saura faire saiges de ceste chose. » Lors y alèrent et comptèrent au saint homme leurs advisions de point en point, et le preudomme, qui moult estoit saiges et de sainte vie, leur declara tout leur fait, et dist au chevalier : « Sire, vous et vostre femme estes les porcs noirs qui gardiez le pertuis et l’entrée du pastis que les brebis n’y alassent paistre, ne que ilz ne mangeassent de la bonne pasture, c’est-à-dire que vous, qui estes seigneur de la parroisse où vous demeurez, avez destourbé les paroissiens et les bonnes gens de ouir le saint service de Dieu, qui est pasture et repaissement de vie, especialement de la vie de l’ame, par vostre paresse et par vostre repos, qui dormez le jour comme porcs ; et les cornes que vous aviez estoient les branches de pechié, et par espécial les grans pechiez que vous faictes à faire perdre à aultruy le bien fait et le service de Dieu, que vous ne povez amender fors que par grant tourment. Et pour la vengence du meffait vous est demonstré que vous en serez chaciez et tourmentez des ennemis d’enfer, et pris et malz par pure chace, si comme vous feustes par vostre advision, et sy vous dy certainement qu’il vous vaulsist mieulx cent fois pour une ne ouir point de messe que la tolir aux autres ne que oster au prestre sa devocion. Car, quant il attendoit trop longuement, il se couroucoit ou pechié d’ire, dont les uns vont en la taverne, les aultres s’en vont et les aultres perdent leur devocion, et parfois le prestre s’en yre et pert sa bonne devocion, et chante sur son peril ; et tous ces pechiez et ces maulx viennent par vous et par vostre pechié de paresse, dont vous en rendrez compte, et en serez chacez, tourmentez, prins et mis à mort, c’est à dire en voye d’estre dempné. » Lors le chevalier fu moult esbahy et demanda conseil comment il en pourroit faire. Lors le saint homme lui dist que par trois dimenches il se agenoillast devant les paroissiens et leur criast mercy que ilz luy voulsissent pardonner le meffait et que ilz voulsissent Dieu prier pour luy et pour sa femme, et qu’il leur voulsist pardonner yceulx meffaiz, et que dès là en avant il seroit l’un des premiers à l’eglise ; sy le confessa l’ermite, et luy bailla celles penitances et autres, si que dès là en avant il se chastia, et mercièrent, lui et sa femme, nostre Seigneur, de leur avoir demonstré celle demonstrance. Si vous dy que dès là en avant ilz estoient luy et sa femme des premiers au moustier, et aussy li preudoms dist au prestre la vision et la luy declara sur celle matière, et que Dieux devoit estre le plus craint et doubté que le monde, et premier servy.

Pour quoy, belles filles, prennez cy bon exemple à vous garder que par vostre personne vous ne faciez perdre la messe à plusieurs, ne leur devocion par vostre paresse ne par vostre negligence, car mieulx vous vauldroit à n’en oïr point, et je vouldroye que vous sceussiez et eussiez apris l’exemple de la dame qui mettoit le quart du jour à elle appareillier.