Page:Balzac - Contes drolatiques.djvu/211

La bibliothèque libre.
Cette page a été validée par deux contributeurs.
183
LE FRÈRE D’ARMES.

— Il est doncques dict là-hault, s’escria Maillé, que ie seray tousiours ton serviteur et ton obligé…

Là-dessus, le compaignon partit, pour ne point mollir dans les interiections, pleurs et aultres saulces que respandent les dames en adieux ; puis Lavallière, l’ayant conduict à la porte de la ville, revint en l’hostel, attendit Marie d’Annebault au deshuchier du lict, lui apprint la departie de son bon mary, luy offrit d’estre à ses ordres, et le tout avecques des manières si gentilles, que la plus vertueuse femme eust esté chatouillée du dezir de guarder à soy le chevalier. Mais de ces belles patenostres n’estoyt aulcun besoing pour endoctriner la dame, veu que elle avoyt presté l’aureille aux discours des deux amys et s’estoyt grantement offensée des doubtes de son mary. Hélas ! comptez que Dieu seul est parfaict ! Dans toutes les idées de l’homme, il y aura tousiours ung costé maulvais ; et c’est, oui da, une belle science de vie, mais science impossible, que de tout prendre, mesmes ung baston, par le bon bout. La cause de ceste grant difficulté de plaire aux dames est qu’il y a chez elles une chouse qui est plus femme qu’elles, et n’estoyt le respect qui leur est deu, ie diroys ung aultre mot. Ores, nous ne debvons iamais resveigler les phantaisies de ceste chouse malivole. Mais le parfaict gouvernement des femmes est œuvre à navrer ung homme, et nous fault rester en totale soubmission d’elles ; c’est, ie cuyde, le meilleur sens pour desnouer la trez-angoisseuse énigme du mariaige. Doncques, Marie d’Annebault se tint heureuse des bonnes fassons et offres du guallant ; mais il y avoyt en son soubrire ung malicieux esperit, et, pour aller rondement, l’intention de mettre son ieune garde-chouse entre l’honneur et le plaisir ; de si bien le requérir d’amour, le tant testonner de bons soings, le pourchasser de resguards si chauds, qu’il feust infidelle à l’amitié au prouffict de la guallantise.

Tout estoyt en bon poinct pour les menées de son dessein, veu les accointances que le sire de Lavallière estoyt tenu d’avoir avecques elle par son séiour en l’hostel. Et, comme il n’y ha rien au monde qui puisse destourber une femme de ses visées, en toute occurrence la cingesse tendoyt à l’empiéger dans ung lacqs.

Tantost le faisoyt rester sis près d’elle, devant le feu, iusques à douze heures de la nuict, luy chantant des refrains, et, sur toute chouse, luy monstrant ses bonnes espaules, les tentations