Page:Pastoret - Ordonnances des rois de France de la troisième race, tome 15.djvu/483

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

Louis ’XI,

à Bordeaux ,

Mars 1461.

Louis XI,

à Bordeaux,

Mars 1461.

4oo Ordonnances des Rois de France

icelle nostre main recréance là où il appartiendra : voulons que nostred’ especial garde ilz et chascun d’eulrt facent publier par tous les lieux où I* verront qu’il appartiendra, à la requeste desdits supplians, ou de leursee’-* hommes et femmes de corps, et en signe d’icelle, en cas de imminent pe |’ mectent ou facent mectre noz penonceaulx ou bastons royaulx sur U ’ /y* i p* • ^«li¬

sons, amn que nul ne se puisse excuser d ignorance ; et intimer et deffendre de par nous à toutes les personnes dont ilz seront requis par lesdits supp|jan$ ou leurs procureurs pour eulx, que à eulx et leurs familles ils ne mefacent sur certaines et grans peines à appliquer à nous, en leur faisant donn ’ bon et loyal asseurement de toutes les personnes qu’il appartiendra Et pour faire et accomplir de point en point les choses dessusdittes, nous mandons et commandons à nosdits seneschaulx, ou à leurs lieutenans pre sens et advenir, et à chascun d’eulx, que ilz, toutesfois que mestier en sera, depputent ausdits supplians : mandons et commandons à tous noz justiciers que aux choses dessusdittes obeyssent et entendent diligence. Et affin que ce soit chose ferme et estable à tousjours, nous avons fait nicctre à ces présentes nostre scel ; sauf en autres choses nostre droit, et l’autruv en toutes. Donné à Bourdeaulx, an mois de Mars, l’an de grâce mil ccic soixante-ung, et de nostre regne le premier. Signé : Par le Roy, h la relacion du conseil. Le Roy. Visa.

(a) Lettres de garde pour P Ordre de Saint-Jean de Jérusalem (b), LOYS, par la grâce de Dieu, Roy de France ; sçavoir faisons à tous presens et à venir, que nous, considerant la très-grant loyauté et affection et bonne voulenté que de tousiours ont eue à noz predecesseurs Roys de France, à la couronne de France et à nous, et encores ont noz bien-amez les religieux, prieurs et freres de l’ordre et hospital de Saint-Jehan de Jérusalem, et les bons et agréables services qu’ilz ont faitz à noz devanciers et à nous font de jour en jour, et aussi les grans aides, despences et subvencions que leur convient continuellement faire au maistre et convent de l’isle de Rodes, pour la tuition et deffense de la foy catholique, voulans pour ce les garder et deffendre de toutes oppressions, de violences et de dommaiges, à ce qu’ilz puissent miculx, plus continuellement et dévotement vacquer au service divin en leurs esglises, et entendre et accomplir les besongnes de leur religion, lesquelz religieux de toute ancienneté ont este et sont en la sauve et especialc sauvegarde et protection royale, avons iceulx religieux, prieurs et freres, en chef et en membres, avec leurs commandeurs, freres et donnez, avecques leurs familles, officiers, gens et serviteurs, hommes et femmes de corps, esglises, maisons, rentes, revenues, possessions et heritaiges, pastures, bestiaiges et autres biens quelconques en nostre royaume, prins et mis, prenons et mectons d’abondant par ces présentes en nostre protection et especial sauvegarde ; et à iceulx religieux avons depputé et donné, depputons et donnons gardiens especiaulx les seneschauk Notes.

(^Trésor des chartes, reg. 198, pièce 299. d’autres lettres de Louis XI, relatives au»i (b) Voir ci-dessus, pages j et suivantes, à l’ordre de Saint-Jean de Jérusalem.