Page:Pastoret - Ordonnances des rois de France de la troisième race, tome 15.djvu/689

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

Louis XI,

à Tours,

Décembre

1462.

606 Ordonnances des Rois de France

- comme dit est, ou en autre ville de ley (a), dont il sera tenu enseigner deuement, et s’il n’est souffisant de lever ledit mestier au regard et rapport de douze gardes d’icelluy mestier, qui en seront creuz par leurs sermens sans avoir preuve.

(13) /nw. Nul n’aura apprentiz à moins de quatre ans, comme dit estet ne pourra ledit apprentiz lever ledit mestier jusques qu’il ait le service accompli ; et s’il advient que le maistre faille au varlet par nécessité de maladie ou aultrement, ledit varlet pourra aller à aultre maistre pour faire son service et temps, payant les droitures, c’est assavoir, quarante solz tournois au Roy nostredit seigneur, et aultres quarante solz tournois à la confrérie de Saincte-Trinité de Froiderue.

(14) Item. Nul ne peut ne pourra estre bouchier et pasticier ensemble qu’il ne forefàce ou délaissé l’un mestier ou l’aultre, pour les soupçons qui y pourroient estre trouvés.

(if) Item. Depuis que une beste soupçonnée, quelle que soit, sera venue ès mectes de ladicte ville de Caen, et les jurez en auront la congnoissance portant que le soupçon soit vray, elle y sera jugée et condempnée, sans ce que elle puisse jamais partir de ladicte ville, ne que aultres villes en puissent estre deceues.

(18) Item. Que toutes bestes vendues, soit à personne de ladicte vif/e ou dehors, qui seront trouvées, par la visitacion des gardes et jurez dudit mestier, aultres que bonnes, seront jugées en la maniéré accoustumée. (17) Item. Si l’on treuve denrées, comme sain blanc ou noir, sieuf et oint, où il ait eu embouqueure ou aultre liqueur adjoustée, ilz seront forfàiz et perduz à iceulx qui les vendront ou auront exposez en vente, et appliquez moitié au prouffit du Roy, et l’aultre à ladicte confrérie, ou cas que par icelle embouqueure, mesleure ou aultre liqueur adjoustée, ilz seront empirez l’un pour l’aultre.

(18)Item. Nul ne pourra vendre char salée qui viengne de dehors, excepté lars et chars venans par mer, parce que l’en ne peut congnoistre la maladie quant la pel en est hors ; et ne pourra nul icelles chars détailler, se il n’est bouchier de ladicte ville : mais au regard des bourgoys, ilz pourront bien vendre en gros ou détailler, s’ilz veulent, ce qui leur seroit demouré de leur estorement tant seulement, et non plus en ladicte boucherie emprès les bouchiers. (ijf) Item. Que les gardes dudict mestier seront tenuz de visiter les denrées aux marchands de dehors, le jour qu’ils en seront requis ou le lendemain, sur peine telle qui plaira à justice.

(20) Item. Que nul ne despiece char, quelle que soit, en ladicte boucherie , devant la première messe ordinaire establye, estre dicte et celebrée en ladicte confrérie en l’eglise Notre-Dame de Froiderue, sur peine de forfkire, si ce n’est toutesvoyes pour aucun seigneur passant, l’estorement d un bourgoys, ou d’autre homme notable qui ait aucune feste nécessaire à faire- (21) Item. Nuls desdiz bouchiers ne pourront partir (b) plus de deux a une beste, quelque elle soit, sur peine d’amende de vingt solz tournois, moictié au Roy, et rnoictié à ladicte confrérie. (22) Item. Tous bouchiers de dehors ladicte ville pourront ouvrer en Notes.

(a) C’est-à-dire, vraisemblablement, oà il y ait des réglemens établis pour l’exercice du métier de boucher.

(b) Partager.