Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/101

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.


L’intention finale de cete secte de lettrez à laquelle tendent tous les preceptes de leur institution, est la paix publique & repos du peuple, l’œconomie aussi des familles, & la disposition particuliere de chacun à la vertu. Pour à quoy parvenir ilz donnent certes des préceptes convenables, & iceux tous approchans de la lumiere de nature innée avec nous, & la verité Chrestienne. Ilz celebrent cinq combinations ou liaisons, esquelles toute la discipline des devoirs des hommes est contenue. Icelles sont du pere & du filz : du mari & de la femme: du maistre & du serviteur : des freres aisnez ou puisnez entr’eux : finalement des compagnons ou des esgaux. Ilz croient seulz avoir atteint ces alliances, & estiment que les peuples estrangers les ignorent ou les mesprisent.

Ilz condamnent le celibat, & permettent la polygamie ou pluralité de femmes. Ilz expliquent fort amplement le second précepte de charité en leurs livres ; Ne fais à autrui, ce que tu ne veux estre faict à toy mesme. C’est merveille combien ilz louent hautement la pieté & obeissance des enfans envers pere & mere, & non moins la fidelité des serviteurs à l’endroit des maistres, & le respect des petis vers les grandz. Or pource qu’ilz ne defendent ou commandent rien de ce qu’il faut necessairement croire de l’autre vie pour estre sauvé, il y en a plusieurs qui avec cete leur secte en meslent deux autres, & estiment avoir receu une grande Religion, s’ilz ne rejettent aucune fausseté. Ceux-là nient que cete-ci soit une secte, mais une certaine Académie instituée pour la conduicte de la Republique. Et en verité tant s’en faut que les statutz de cete Academie (excepté peu de choses) soyent contraires à la Religion Chrestienne, ains mesmes elle est beaucoup aidée & accomplie par icelle mesme.

L’autre secte des Chinois s’appelle Sciequia, ou Omitofo ; mais encre les Japons elle est nommée Sciacca & Amidaba. Ilz ont tous deux les mesmes characteres. La mesme loy aussi est dit Sotoqui par les Japons. Cete loy est parvenue en la Chine de l’Occident, apportée du Royaume qui s’appelle Thencis ou Scinto : lesquelz Royaumes auiourd’hui d’un seul nom sont appellez Indostan, situez entre les fleuve d’Inde, & le Gange. Or elle est parvenue en ce lieu l’an de nostre Salut 65. Et je trouve par escrit que le Roy de la Chine mesme envoia des Ambassadeurs pour ce subject, ayant esté induict par songe à ce faire. Les Ambassadeurs apportèrent de ce Royaume là des livres en la Chine, & amenerent des interpretes, par lesquelz en apres ces livres ont esté translatez en langue Chinoise : car les auteurs de ceste secte ne vindrent pas, veu qu’ilz n’estoient pas lors en vie. D’où paroissant certainement