Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/35

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

vuident, mais encor tous les mieux disans, ou les estrangers avec ceux du pays s'entreparlent en quelque Province que ce soit ; & les nostres apprennent ce seul langage. Car le langage de chasque Province n'est en aucun lieu necessaire, & aussi n'est-il pas civil, & n'est pas mis en usage par les plus honnestes, si ce n'est d'aventure familierement par ceux d'un mesme lignage, en la maison, ou dehors pour mémoire du pays ; & tous les enfans mesme, & les femmes sçavent ce langage, la frequentation surmontant la difficulté.

J'entens qu’au Japon, outre les characteres, qui de la Chine sont là parvenus, se retrouve l'usage de l'Alphabet & de quelques lettres à nostre façon, avec lequel ilz peuvent escrire leur langage sans cet embarras infini de characteres Chinois. Peut estre les peuples voisins, dont j’ay parlé cy dessus s'en servent aussi ; mais entre les Chinois il n'y a aucun usage de telles lettres, ny mesme aucun vestige. Et pour cela tous ceux qui font profession des lettres, apprennent leurs characteres, & figures dez leur premiere enfance, quasi jusqu’à l'extreme vieillesse, encor que cela sans doute desrobe beaucoup de temps aux meilleures sciences. Le mesme neantmoins n'occupe pas du tout inutilement leurs esprits, & les retire de la liberté de la jeunesse, à laquelle certes nous panchons tous, mais principalement estans oisifz. De cete maniere aussi de peindre les characteres pour lettres, provient une belle façon d'escrire entre les Chinois, par laquelle ilz disent non seulement en peu de mots, mais en peu de syllabes, ce que peut estre nous dirons moins intelligiblement avec des longs discours pleins d'ambiguité.

Mais d'autant que nous traitons de la façon de peindre les characteres, il ne faut pas aussi oublier que la position de l'escriture Chinoise est diametralement contraire à la nostre. Car ilz meinent la main à droicte du haut en bas, & nous, nous poursuyvons de la gauche à droicte, en largeur ou en travers.

De la varieté des sciences plus nobles, ilz n'ont quasi cognoissance que de la seule Philosophie morale. Car ilz ont plustost obscurcie la naturelle de divers erreurs, qu’ilz ne l'ont esclaircie. Or d'autant qu’ilz n'ont rien appris de la Dialectique, ilz traictent ces preceptes Ethiques ou moraux sans aucun ordre de doctrine  : mais la pluspart avec sentences & ratiocinations confuses, autant qu’ilz peuvent estre guidez de la lumière infuse de nature. Le plus grand Philosophe de tous les Chinois s'appelle Confutius, que je trouve estre venu en ce monde cinq cent cinquante & un an devant l'advenement de nostre Sauveur Jesus Christ en terre, & avoir vescu plus de septante