Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/55

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

bien de son devoir, en deux mois il a esté accusé par presque cent libelles par ces censeurs Royaux : encor qu’ilz sceussent bien qu’il estoit sur tous fort aymé du Roy. Et peu apres il est mort, & certes (comme on dit) de grand regret & desplaisir.

Outre ces Magistratz de la Cour, il y a aussi là plusieurs collèges fondez à divers fins ; mais le plus noble de tous est celui qui s’appelle Han lin yuen. En iceluy sont seulement appellez les Docteurs choisis par les examens cy dessus establis. Ceux qui demeurent en ce college Royal ne parviennent à aucune charge publique, & devancent neantmoins en dignité ceux qui gouvernent la Republique. C’est pourquoy on aspire avec grand soin à ce College. Le devoir de ceux-ci est de composer des escrits Royaux, disposer les Annales du Royaume, & escrire les loix & statuts d’icelui. On eslit en iceux les maistres des Princes & des Roys. Ilz s’adonnent entièrement à l’estude, & dans ce mesme Collège ilz ont leur degré d’honneur, qu’ilz acquièrent par l’escriture. De là ilz sont eslevez à des tres grandes dignitez, non toutefois hors de la Cour. Aucun n’est esleu à la charge tres honorable de Colaos, s’il n’est de ce Collège. Ilz font aussi un grand proufit à composer des Epitaphes, inscriptions, & semblables, que chacun à qui mieux tasche d’impetrer d’eux, & qui seulement pour la reputation d’estre venus d’eux, sont estimez tres-elegans. Finalement ils sont Presidens & juges des Licentiez & des Docteurs, qui les tiennent pour maistres, & leur font des presens.

Tous ces Mandarins de la Cour de Pequin, excepté les Colao, se retrouvent aussi à Nanquin ; mais du tout inférieurs, à cause de l’absence du Roy. Ils disent que cecy en est la cause. Humvu avoit establi le siege de son Royaume à Nanquin ; icelui estant mort, un de ses nepveux nommé Yunlo (qui avec une armée defendoit aux Provinces Septentrionales les bornes du Royaume contre les Tartares nouvellement chassez, avec la dignité de Roitelet :) voyant que le filz aisné d’Humvu héritier de la couronne avoit peu d’esprit & de force, resolut de luy enlever le Royaume, & de se l’aproprier. S’estant donc aisement adjoint les Provinces du Septentrion, il vint à Nanquin avec une armée, & partie par force, partie par fraude & par presens gaigna les autres Provinces, & chassa son Cousin hors de Nanquin. Ce qu’estant fait, il se rendit sans aucune resistance maistre de tout le Royaume. Et d’autant qu’il avoit plus de force, & de fiance aux Provinces Septentrionales, & qu’il estoit croyable que les Tartares sortiroient de la pour reprendre l’usurpation de l’Empire, il resolut de demeurer en cet part, & en la mesme ville où demeuroient les Tartares, quand ils commandoient aux Chinois. Il nomma cette