Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 3.djvu/113

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

rois passa le Rim et retorna en France, à Es la Chapele yverna et i celebra Noël et Pasques[1].


XII[2].

[3]Ja soit ce que li Saine eussent fait sairement de tenir lor convenances en l’esté trespassé et eussent doné ostages tels come li rois demanda ; totes voies pensoit-il bien que il ne tendroient ja ne loiauté ne convenances, car il les avoit tantes foiz essaiez que il ne s’i pooit fier. Pour ce assembla parlement des barons selonc sa costume, outre le Rim, en une vile qui a non Cufeste[4] ; si siest encontre la cité de Maience, sor une riviere qui a non Mone[5]. Ses oz assembla après et entra en Saisoigne ; presque tote la cercha et la degasta par feu et par occision. En un païs entra qui a non Bardogo, delez une vile qui a non Bardevult[6]

  1. Dans le royal ms. 16 G VI, fol. 163 vo, on a marqué ici la fin du chap. xi : Ci fenist le XI chapitre du premier livre des faiz Karlemaine le Grant et commence le XII.
  2. Dans le manuscrit de la bibliothèque Sainte-Geneviève, on n’a que ce chiffre, et comme nous l’avons constaté au début de ce livre (p. 3), il n’existe pas de rubrique qui corresponde à ce douzième chapitre. La rubrique de ce chapitre ne fut également pas donnée par le royal ms. 16 G VI, ainsi que par les autres manuscrits que nous pûmes examiner.
  3. Annales d’Éginhard, année 795.
  4. In villa Cuffestein, auj. Kostheim, Allemagne, prov. de Hesse rhénane, cant. de Mayence.
  5. Mone, le Mein.
  6. « Cumque in pagum Bardengoi pervenisset, et juxta locum qui Bardenwih vocatur » (Éginhard). Le pays de Bardengau embrassait une grande partie de l’ancienne principauté de Lünebourg, réunie à la Prusse en même temps que le Hanovre, et Bardowiek en était alors la ville principale.