Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 8.djvu/199

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

teusement tuez, laquelle mort, Jehan conte de Hayanut voult vengier par droit d’affinité et de linage, et fist tant qu’il conquist à soy Frise et Hollande.

Et en iceli meismes an, la cité de Paule[1] fu separée de l’eveschiée de Thoulouse, et y ot propre evesque en la dicte cité de Paule, par l’auctorité du pape Boniface.


XVI.
De la bataille du centiesme et du cinquantiesme[2].

Et en ycest an ensement, une exaction que l’en appelle maletoute, par le roiaume de France, premierement seulement des marcehanz, derechief le centiesme et le cinquantiesme de touz les biens de chascuns, tant de clers comme de lais, pour la guerre en yce temps decourant entre le roy Phelippe de France et le roy d’Angleterre, fu commenciée ; pour laquelle chose pape Boniface fist i decret[3] par la sentence que se les roys ou les barons de toute crestienté, dès lors en avant, des prelaz ou des abbez ou du clergié, sanz le conseil de l’eglise de Romme, telles exactions prenoient, ou les evesques, abbés ou clergié, telles choses leur donnoient, la sentence et escommeniement par

  1. Il faut lire : Pamiers. Bernard de Saisset, abbé du monastère de Saint-Antonin de Pamiers, aurait été nommé évêque le 23 juillet 1295 (Eubel, Hierarchia catholica medii ævii, p. 94).
  2. Guillaume de Nangis, Chronique latine, dans Rec. des Hist. des Gaules et de la France, t. XX, p. 577. Cf. éd. Géraud, t. I, p. 293-294.
  3. La bulle Clericis laicos. Voir Dupuy, Histoire du différend entre le pape Boniface VIII et Philippe le Bel, p. 3 et 4, et preuves, p. 14.