Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 8.djvu/378

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

la riviere du Lis, ceulz de Gant li distrent : « Sire nous avons juré de garder les trives de nous et du roy, si que sur li ne vous suivrons nous pas. » Le conte s’en retorna corroucié, et condampna ceulz de Gant à une grant somme d’argent, laquelle il ne vouldrent paier ; pour quoy il fist garder les pas de Gant, si que nul n’i osoit entrer ne issir qu’il ne fust mors ou pris[1], et les autres se gardoient viguereusement. Le cardinal pourchaça tant que le conte et son filz vindrent parler à lui et les messages du roy[2] ; et fu ordené que li cuens vendroit à Paris à la miquaresme après et feroit hommage au roy, et seroient confermées les condicions de la pais. Mais le conte n’i vint pas, ains trouva frivoles et cavillacions[3].

Et en ce meisme an, le samedi après l’Ascension[4], trespassa très noble homme Loys conte de Evreux[5] ; et le mardi ensuivant[6], present le roy et moult d’autres barons et prelas et le cardinal Gocelin qui estoit venuz à Paris, lequel chanta la messe, qui estoit venus pour la paiz des Flamens, emprès sa femme aus Freres Preescheurs fu mis en sepulture.

  1. Le ms. fr. 10132, fol. 401 vo, met ici : « et ceuz qui en issoient, il les faisoit mutiler ou mettre en prison ; et d’autre part, cil de Gant molestoient et grevoient le conte et ceus qui de par lui estoient ».
  2. L’entrevue eut lieu à Saint-Léger de Tournai, le 22 août 1319 (Lehugeur, op. cit., p. 152).
  3. Frivoles et cavillations, futilités et chicanes. Latin : « excusationes frivolas ».
  4. 19 mai 1319.
  5. D’après la Chronique parisienne anonyme (Mémoires de la Soc. de l’hist. de Paris, t. XI, § 30), le comte d’Évreux mourut à Longpont et son cœur fut porté aux Cordeliers.
  6. 22 mai.