Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/248

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
200
DES METAVX

se peuuent releuer de leurs pertes, ils sont contraints se ietter sur la monnoye. Il fut pris vn faux monnoyeur (Bearnois) au diocese de Xaintonge, auquel fut trouué quatre cents testons prets à marquer, que s’ils eussent esté marquez, il n’y auoit orfeure n’y autre qui ne les eut pris pour bons. Car ils enduroyent le mail, la touche, la fonte, et le ton ; tout semblable aux bons. Mais quand ils furent mis à la coupelle, la fausseté fut descouuerte. En ce temps là il y auoit vn preuost à Xaintes, nommé Grimaut, qui m’asseura qu’en faisant le proces à vn faux monnoyeur, iceluy luy bailla le nom et surnom de huit vints hommes, qui se mesloyent de son mestier, ensemble leurs aages, qualitez et demeurances et autres enseignements asseurez. Et quant ie dis audit preuost pourquoy il ne faisoit prendre lesdits monnoyeurs nommez en son rolle, il me respondit qu’il n’oseroit l’entreprendre : par ce qu’au nombre d’iceux il y auoit plusieurs Iuges et Magistrats, tant du Bordellois, Perigord, que de Limosin : et que s’il auoit entrepris de les fascher, qu’ils trouueroyent moyen de le faire mourir. Quand l’iniquité est entre les grands, et entre ceux qui doiuent punir les autres, c’est vn si grand feu allumé qu’il n’est possible de l’esteindre par forces d’hommes. Si ie voulois dire tous les abus qui se commettent sous ombre de iuste labeur, ie n’aurois iamais fait. Ie t’ay donné seulement cet exemple, afin qu’il ne te prenne iamais enuie de chercher generation, augmentation n’y congelation des metaux : par ce aussi que c’est vne œuure qui se fait par le commandement de Dieu, inuisiblement et par vne nature si tres-occulte qu’il ne fut iamais donné à homme de le connoistre.

Theorique.

Tu m’as beau prescher, car ie sçay qu’il y a plusieurs gens de bien et grands personnages, qui cherchent tous les iours ces choses, et qui pour rien du monde ne se voudroyent attacher à la monnoye : aussi qu’ils ont bien le moyen de s’en passer.

Practique.

Ie confesse qu’il y a plusieurs Seigneurs, gens de bien et grands personnages, qui s’occupent à l’alchimie, et y despendent beaucoup. Laisse les faire : cela les garentist d’vn plus grand vice : et puis ils ont du reuenu pour approuuer ces choses. Quant aux medecins, en cherchant l’alchymie ils ap-