Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/266

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
218
DES METAVX

plus aisé de consumer au feu vne pierre naturelle, que non pas les os d’vn pied de mouton, ou les coquilles d’œufs. Tu peux par là connoistre que l’eau cristaline, qui cause la veuë, à quelque affinité auec l’eau generatiue, de laquelle les lunettes, le cristal et miroir sont faits.

Theorique.

Il me semble que tu te contredis en parlant de ceste eau generatiue : par ce qu’en parlant des sels tu dis qu’il y a du sel en toutes choses, et que sans iceluy nulle chose ne pourroit estre.

Practique.

Tu ne trouueras point de contradiction en mes propos. Veux tu que i’appelle l’eau de la mer sel, tandis qu’elle sera vagante parmy les eaux communes ? ie ne puis appeller les choses fluides et liquides ou aqueuses (pendant qu’elles sont inconneues parmy les eaux communes) sinon eau. Non pas mesme les metaux au parauant leur congelation : par ce que ie t’ay dit que les matieres metalliques n’ont aucune couleur sinon d’eau, iusques à leur congelation.

Theorique.

Tu m’as tant de fois dit que les matieres metalliques estoyent liquides comme l’eau commune, au parauant leur congelation, toutesfois ie ne puis comprendre comment cela peut estre veritable, si tu ne me donnes preuues plus intelligibles.

Practique.

Ie ne te sçaurois donner preuues plus suffisantes que celles que i’ay monstré euidemment en ta présence à mes disciples, qui est (comme tu sçais) vn grand nombre de bois reduit en metal. Ne te souuient il pas que quand ie faisois montre desdits bois, ie leur disois, comment seroit-il possible que le bois se fust reduit en metal, s’il n’eut premierement long temps reposé dans les eaux metalliques entremeslees parmy les eaux communes ? et si les eaux metalliques n’eussent esté autant liquides et subtiles comme les communes, comment eussent elles peu entrer dans le bois et l’embiber par toutes ses parties, sans luy oster aucunement sa forme premiere ? c’est vn point que tous ceux qui le considerent seront contrains condescendre à mon opinion : et te diray encores vne autre preuue plus asseuree, pour te monstrer combien il faut que les