Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/170

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
122

mage, sinon seulement la peur, et l’empoisonnement des mauuaises fumees, qui pourroient estre iettees en la rue prochaine des murailles, et non és autres.

Item, l’ordre de la Ville sera edifié d’vne telle subtilité et inuention, que mesme les enfans au dessus de six ans pourront aider à la defendre le iour des assaux, voire sans desplacer aucun de sa place et demeurance, et sans se mettre en aucun danger de leurs personnes.

Ie scay bien, qu’aucuns se voudront moquer, toutesfois ie m’asseure de tout ce qui est dit cy-dessus, et suis prest à exposer ma vie, quand ie n’en feray apparoir la verité par Modelle, auquel seront demonstrees les vtilitez et secrets de ladite forteresse, tellement que par ledit Modelle, vn chacun cognoistra la verité, tout ainsi comme si la Ville estoit edifiee.

Demande.

Tu fais cy dessus vne promesse bien temeraire, de dire que par pourtrait et plan, tu feras aisement entendre, que ce que tu as dit de la Ville de forteresse contient verité. Pourquoy est-ce donc, que tu n’as mis en ce liure le pourtrait et plan de ladite Ville ? car par là on eust peu iuger si ton dire contient verité,

Responce.

Tu as bien mal retenu mon propos : car ie ne t’ay pas dit que par le plan et pourtrait on peust iuger le total, mais auec le plan et pourtrait, i’ay adiousté qu’il estoit requis faire vn Modelle, veu qu’il n’y auroit aucune raison de le faire à mes despens. Ie t’ay assez dit, que la chose meritoit recompense : parquoy, c’est vne chose iuste, que le labeur dudit Modelle soit payé aux despens de ceux qui le voudront auoir. Or si tu sçais quelqu’vn qui aye vouloir d’auoir vn Modelle de mon inuention, tu me le pourras addresser, ce que i’espere que feras. Et en cest endroit, ie prieray le Seigneur Dieu, te tenir en sa garde.


Quant au reste, si ie cognois ce mien second liure estre approuué par gens à ce cognoissans, ie mettray en lumiere le troisiesme liure que ie feray cy apres, lequel traittera du Palais et plate-forme de refuge, de diuerses especes de terres, tant des argileuses, que des autres : aussi sera parlé de la