Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/186

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
138
DES EAUX

queste, et vtiles tant aux nauires que minieres, si est ce que pour les puits domestiques elles seront bien peu de requeste : par ce qu’il faut tousiours des ouuriers apres, à cause des fractions engendrees par les violences : et qu’il se trouue bien peu d’hommes qui les sçachent reparer. Voila pourquoy ie parle hardiment, comme estant bien asseuré que plusieurs dedans Paris et ailleurs ont fait faire desdites pompes auec grand fraiz, qui à la fin les ont delaissees à cause des reparations qu’il y falloit souuent faire. Aussi ie sçay qu’il y a eu de nostre temps vn architecte François, qui se faisoit quasi appeller le dieu des maçons ou architectes[1], et d’autant qu’il possedoit vint mil en benefices, et qu’il se sçauoit bien accommoder à la cour, il aduint quelquefois qu’il se venta de faire monter l’eau tant haut qu’il voudroit, par le moyen des pompes ou machines, et par telle iactance incita vn grand seigneur à vouloir faire monter l’eau d’vne riuiere en vn haut iardin qu’il auoit pres ladite riviere. Il commanda que deniers fussent deliurez pour faire les frais : ce qu’estant accordé, ledit architecte feit faire grande quantité de tuyaux de plomb, et certaines roues dedans la riuiere, pour causer les mouuements des maillets, qui font iouër les souspapes : mais quand ce vint à faire monter l’eau, il n’y auoit tuyau qui ne creuast, à cause de la violence de l’air enclos auec l’eau : dont ayant veu que le plomb estoit trop foible, ledit architecte commanda en diligence de fondre des tuyaux d’airain, pour lesquels fut employé vn grand nombre de fondeurs, tellement que la despence de ces choses fust si grande, que l’on a trouué par les papiers des contrôleurs, qu’elle montoit à quarante mil francs, combien que la chose ne valust iamais rien : Et à ce propos i’ay veu plusieurs pompes, qui ont amené par le mouuement de la souspape vue si grande quantité de sable qu’en fin il falloit rompre les tuyaux, pour oster le sable qui estoit dedans.

Theorique.

Ie ne sçay comment cela que tu dis se peut faire : car i’ay veu vn millier de modelles de pompes, qui iettoyent l’eau aussi naturellement que si c’eust esté vne source.

  1. G. pense que ce dieu des maçons était Philibert Delorme, et que le haut jardin que désigne Palissy était celui de Meudon, construit pour le cardinal Charles de Lorraine, et modifié depuis par Mansard et Le Nôtre.