Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/211

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
163
ET FONTAINES.

parties de la terre, et quand il plaist à Dieu que ces nuees (qui ne sont autre chose qu’vn amas d’eau) se viennent à dissoudre, lesdittes vapeurs sont conuerties en pluies qui tombent sur la terre.

Theorique.

Veritablement ie connois à ce coup que tu es vn grand menteur, et si ainsi estoit que les eaux de la mer fussent esleuées en l’aër, et tombassent apres sur la terre, ce seroit des eaux salees, te voyla donc pris par tes paroles mesme.

Practique.

C’est fort mal theoriqué à toy : me cuides tu surprendre par ce poinct ? tu es bien loing de ton compte. Si tu auois consideré la maniere comment se fait le sel commun, tu n’eusses mis vn tel argument en auant, et s’il estoit ainsi que tu dis, l’on ne pourroit iamais faire de sel. Mais il te faut entendre que quand les sauniers ont mis l’eau de la mer dedans leurs parquetages, pour la faire congeler à la chaleur du soleil et du vent, elle ne se congeleroit iamais n’estoit la chaleur et le vent, qui esleue en haut l’eau douce, qui est entremêlée parmy la salée. Et quand l’eau douce est exalée, la salée se vient à craimer et congeler. Voyla comment ie preuue que les nuées eslevées de l’eau de la mer ne sont point salées. Car si le soleil et le vent exaloyent l’eau salée de la mer, ils pourroyent aussi exaler celle de quoy l’on fait le sel, et par ce moyen il seroit impossible de faire du sel. Voila tes argumens vaincuz.

Theorique.

Et que deuiendra donc l’opinion de tant de Philosophes qui disent que les fontaines, fleuues ou rivieres sont engendrees d’vn aër espois, qui sort du dessous des montaignes, de certaines cavernes, qui sont dans lesdittes montaignes, et disent qu’iceluy aër vient à s’espoissir, et quelque temps apres se dissoult et conuertit en eau, qui cause la source des fontaines et riuieres.

Practique.

Entends-tu bien ce que tu dis ; que c’est vn aër qui s’espoissit contre les voutes des cauernes, rochers, et que cela se vient à dissoudre en eau ? pose le cas que cela soit : toutesfois il me semble que la maniere de parler est mal propre. Tu dis que c’est un aër espoissy, et puis qu’il se dissout en eau : c’es-