Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/280

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
232
DV MITRIDAT.

tant de notables medecins, qui ont plusieurs fois examiné diligemment vne telle matiere, et a esté disputé plusieurs fois aux vniuersitez et escoles de medecine ? ie sçay qu’en vne ville d’Alemaigne fut commandé aux medecins dudit lieu, par les magistrats, de s’assembler pour aduiser ensemble de donner quelque moyen contre le venin de la peste, qui estoit pour lors en ladite ville. Suyuant quoy les medecins ne trouuerent rien meilleur que le Mitridat qu’ils ordonnerent, et fut composé du nombre des simples susdits. Voyla pourquoy ie te di que si tu parles contre tant de sçauans hommes, l’on t’estimera fol.

Practique.

Mais n’est il pas aussi possible que les medecins se puissent tromper en la composition du Mitridat, comme ils se sont trompez, adherant à l’opinion des Arabes, touchant le restaurant d’or ? Car tu as bien entendu cy dessus que c’est vn abus manifeste, les medecins sages n’auront garde de trouuer mauuais ce que i’en dis : par ce que c’est par maniere de dispute, et cela les incitera à penser s’il y a quelques raisons en mes arguments.

Theorique.

Et quels sont tes arguments ?

Practique.

Ils sont bien notables, et entre les autres i’en ay trois singuliers : le premier est la consideration d’vn bouquet composé de plusieurs fleurs ; iamais la senteur dudit bouquet ne sera si amiable comme s’il estoit d’vne fleur seulement, et par là tu connoistras que les senteurs meslees ensemble font vne confusion telle que tu ne sçaurois iuger laquelle est la supreme et meilleure d’icelles. Item, si tu prens vn chapon, vne perdrix, vne becasse, vn pigeon et de toutes sortes de chairs, le tout bien cuit et preparé, puis que tu les mettes dans un mortier et les pilles ensemble pour les manger, elles seront bonnes ; mais y trouueras tu aussi bon goust comme si tu les mangeois particulierement ? l’on sçait bien que non. Item, si tu prens de l’azur, du vermillon, du massicot et de toutes autres couleurs, et que tu les broyes toutes ensemble, et en face un meslinge, tu connoistras que la moindre de toutes estoit plus belle à part soy, qu’elles ne sont toutes meslées ensemble. Cela me fait penser que tant de simples ensemble ne peuuent estre qu’ils n’effacent et destruisent la vertu l’vn de