Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/282

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
234
DV MITRIDAT.

que ie sçay qu’vne composition de trois cents simples ne peut estre qu’il n’y en ait plusieurs d’iceux de plus dure digestion que les autres, qui me fait penser qu’estans dans l’estomac, les plutost cuittes sont enuoyées les premieres en nourriture, suyuant l’ordre naturel ; tout ainsi que ie t’ay montré par certaines marcassites, que les matieres, qui ont quelque affinité, se sçauent separer et ioindre ensemble en la matrice de la terre ; cela, dis-ie, se peut aussi bien faire dans l’estomac, sçauoir est que les matieres nutritiues seront dispersées par les membres, et les ennemies de la nature seront envoyés aux excremens, et si entre tant de simples il y en a quelqu’vn que l’estomac ne puisse digerer, comment pouuons nous esperer qu’il puisse seruir ? Aussi ie trouue fort estrange des electoires, qui est vne medecine faite de pierres pilées, lesquelles je sçay qu’il y en a aucunes si fixes, qu’il est impossible à l’estomac de les digerer. Or une matiere indigeste ne peut seruir à vn estomac.

Theorique.

Comment oses-tu reprouuer le Mitridat ? lequel de si long temps a esté approuué, et plusieurs en ayans mangé à ieun, ont esté garantis de poison, et mesme que le Roy Mitridates fut mort, l’on trouua en son cabinet la recepte dudit Mitridat au milieu de ses besongnes les plus precieuses, et parce qu’il en prenoit tous les matins, il ne peut estre empoisonné.

Practique.

Ce propos ne fait rien contre moy : parce que le contrepoison de Mitridates n’estoit composé que de quatre simples, sçauoir est, de noix, de figues, de rue et de sel ; c’est bien loing de trois cens[1]. Pour connoistre si vne matiere peut seruir contre le poison, il faut premierement sçauoir que c’est que poison. Quelqu’vn a mis en ses escrits qu’il y en a de trois cens sortes. Si ainsi est, qui sera celuy qui dira qu’vn Mitridat puisse seruir à toutes especes de poison ? Quant est du contre poison de Mitridates, il y a quelque grande raison par laquelle

  1. L’électuaire inventé par Mithridate était en effet composé de cinquante-quatre substances. Pompée en trouva la formule dans les papiers de ce prince, après sa défaite et sa mort. Il en découvrit aussi une seconde, qui était composée seulement de sel, de figues, d’amandes de noix et de feuilles de rue. C’est cette dernière que l’on regarda comme le contre-poison dont Mithridate prenait une certaine dose chaque matin.