Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/294

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
246
DES SELS DIVERS.

bien plus salées les vnes que les autres. Ie ne parle pas d’vn sel commun seulement, mais ie parle des sels vegetatifs. Aucuns disent qu’il n’y a rien plus ennemy des semences que le sel, et pour ces causes, quand quelqu’vn a commis quelque grand crime, on le condamne que sa maison soit rasée et la solle labourée et semée de sel afin qu’elle ne produise iamais semence. Je ne sçay s’il y a quelque pays où le sel soit ennemy des semences : Mais bien sçay-ie que sur les bossis des marez sallants de Xaintonge, l’on y cueille du bled autant beau qu’en lieu où ie fus iamais : et toutesfois lesdits bossis sont formez des vuidanges desdits marez : ie di des vuidanges du fond du champ des marez, lesquelles vuidanges et fanges sont aussi salées que l’eau de la mer : toutes-fois les semences y viennent autant bien qu’en nulle terre que i’aye iamais veuë : ie ne sçay pas où c’est que nos iuges ont pris occasion de faire semer du sel en vne terre en signe de malediction, si ce n’est qu’il y aye quelque contrée où le sel soit ennemi des semences.

Theorique.

Peut estre que les iuges ne le font pas pour l’occasion que le sel soit ennemi des semences, mais ils le font plustot par ce que le sel est vne semence qui ne vegete point.

Practique.

Tu diras ce que tu voudras, mais ie sçay bien que plusieurs medecins et autres personnes, m’ont voulu maintenir que le sel estoit ennemy des semences : Et c’est pourquoy i’ay mis ce propos en auant, afin de parler amplement des sels : Et en continuant encores mon propos, pour te monstrer que le sel n’est pas ennemi des natures vegetatiues, ny sensibles, les vignes du pays de Xaintonge, plantées au milieu des marez salans, apportent d’vn genre de raisins noirs, qu’ils appellent chauchetz, desquels on fait du vin qui n’est pas moins à estimer que hyppocras, et y fait on des rosties tout ainsi qu’à l’hyppocras. Et lesdites vignes sont si fertiles qu’vne plante de vigne apporte plus de fruit que non pas six de celles de Paris. Voila pourquoy ie dis que tant s’en faut que le sel soit ennemy des natures, qu’au contraire il aide à la bonté, douceur et maturité, generation et conseruation desdits vins. Et non seulement le sel aide à ces choses, mais aussi l’air duquel les exalations sont salées. Ausdites isles et parmy les