Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/310

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
262
DES PIERRES.

en passant et repassant en dissipent vne grande quantité. Si tu as bien regardé les rochers qui sont le long de la mer, tu as veu comment ses flots impetueux ont ruiné vne bonne partie desdits rochers. D’autre part, le vent d’Est et de Sus, cause vne dissolution du sel qui entretient la pierre en son estre, tellement qu’elles tombent en poussiere : et de là vient qu’aucuns disent que telles pierres sont gelisses ou venteuses. À la verité les pierres, desquelles l’eau est sortie au parauant que leur decoction fut faite, si estant abreuuées d’eau, la gelée vient là dessus, elles ne faudront à se reduire en poudre : et voila comment les pierres sont suiettes à la dissolution des vents et des gelées. Si tu consideres toutes choses tu connoistras que si les pierres eussent esté faites dés la fondation du monde, et qu’il ne s’en fit plus depuis, il y a long temps que l’on n’en sçauroit trouuer vne seule. Ie ne di pas que Dieu n’ait créé dés le commencement et montaignes et vallées, lesquelles montaignes ne sont causées que des rochers, comme ie t’ay dit en parlant des fontaines.

Theorique.

Et pourquoy m’as tu donc nié que les pierres croissent ?

Practique.

Ie te le nie bien encores : car les pierres n’ont point d’ame vegetatiue, mais insensible ; parquoy elles ne peuuent croistre par action vegetatiue : mais par vne augmentation congelatiue[1] ?

Theorique.

Et qu’appelles-tu augmentation congelatiue ?

Practique.

C’est vn traict qui te pourra beaucoup servir à connoistre la generation des metaux. I’appelle augmentation congelatiue comme qui ietteroit de la cire fondue sur vne masse de cire desia congelée, et qu’icelle se vint congeler auec ladite masse, laquelle seroit augmentée d’autant que l’addition y auroit esté mise. En cas pareil, les rochers des montaignes sont augmentez par quelque cheute de pluye qui auroit amené auec soy vne matiere pierreuse. Mais la vraye addition des pierres et la plus certaine, est celle qui se fait és pierres qui sont

  1. La science moderne exprime precisement la même pensée, en d’autres termes, lorsqu’elle pose en principe que les corps organiques s’accroissent par intussusception et les corps inorganiques par juxtaposition.