Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/335

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
287
DES PIERRES.

que le saphre se prend dedans les minieres d’or et de cuyure : Car s’il n’y auoit de l’or en la miniere dudit saphre, il ne se trouueroit pas dedans le lapis, et s’il n’y auoit du cuiure, il ne s’y trouueroit pas du verd. Voila comment les matieres sont colligées et comment de degré en degré les occasions se presentent de produire tousiours la vertu des sels.

Theorique.

Il me semble que ton propos est fort loing de verité, et ce d’autant que tu dis que le saphre cause vne tant belle couleur au lapis, et toutesfois tu dis que ledit saphre n’a point la couleur viue ny belle : comment donques se pourroit faire cela ? le saphre pourroit il bien donner ce qu’il n’a point ?

Practique.

Pour certain ton argument est assez bien fondé : toutesfois ie suis bien certain que le verre d’azur se fait de saphre, et sçay bien aussi qu’auparauant qu’il soit fondu auec les matieres vitreuses il n’a point de couleur : Aussi ie sçay bien que l’herbe salicor luy baille sa viue couleur : combien qu’il n’aye nulle couleur, non plus que le sel commun, c’est à dire il le fait fondre ou liquefier auecques le caillou ou sable : et sçay bien aussi que les trois matieres ensemble font vn fort bel azur, ie di apres que les matieres sont liquefiées, et de rechef endurcies, et formées en telles formes des vaisseaux de verre qu’on les veut employer.

Theorique.

I’ay ici deux arguments à te proposer à l’encontre de ton dire, en premier lieu tu dis que le sel de salicor cause de faire deuenir le saphre en couleur d’azur, et puis tu dis que cela se fait à force de feu. Voila donc comment le lapis lazuli ne peut prendre sa couleur par ces deux moyens, d’autant qu’au lieu où ledit lapis est trouué il n’y a ny feu ny salicor.

Practique.

À ce ie respond, que le sel de vitriol fait en la terre, ce que le salicor fait au feu des verriers. Quant à la decoction ce n’est pas chose estrange de voir faire plusieurs decoctions en la matrice de la terre. Car elle se fait en toutes especes de pierres et metaux, et mesmes és terres argileuses, celles qui sont noires en vn temps deuiennent blanches en vn autre temps.