Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/408

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
360

croissance comme aucuns disent : les additions assez sont connues audites pierres.

Tu vois aussi que les pierres de platre, de talque et d’ardoise s’esleuent et se desassemblent par feuillets en la forme d’vn liure : et ce d’autant que les matieres ont tombé à diuerses fois, à trauers des terres, parquoy les congelations estants faites à diuerses fois, ne se peuuent si bien lier comme si la matiere auoit esté congelée tout à vn coup : aussi comme tu vois, il y a quelque fois de la terre, ou sable qui se trouuent entre deux congelations.

Par ces pierres tu peux aisement connoistre qu’elles ont esté formées à plusieurs fois et diuerses congelations adioutées par les matieres distillantes.

Toutes ces especes que tu vois estre remplies de cailloux et diuerses especes de coquilles, ont esté formées dans terre en quelque lieu couuert d’eau, et sont les pierres de double essence : Car les coquilles et cailloux qui sont au dedans d’icelles, estoyent formez au parauant la masse et leur formation, pour ces causes, est plus pesante et plus dure que non pas la masse. Et quelque temps apres les eaux exalatiues s’en sont fuyes y ayant delaissé l’eau congelatiue. Icelle a lapifié et petrifié les vases ausquelles estoyent les coquilles ou cailloux. Et d’autant que la terre estoit desia alterée pour l’absence des eaux exalatiues, la masse principale se trouue plus tendre et plus legere pour cause du nombre des pores qui sont en ladite masse.

Et ne faut que tu penses que nature ait formé lesdites coquilles sans subiet : Ains te faut croire qu’elles ont esté formées par des poissons animez comme les autres natures brutales, et ne dois nullement croire que ces choses ayent esté faites du temps du deluge : car combien qu’il s’en trouue sur les montagnes steriles d’eau : si est-ce que quand leurs coquilles prindrent leurs formes, il y auoit pour lors de l’eau en laquelle y auoit plusieurs choses animées, lesquelles ont esté retenuës, et se sont trouuées encloses quand le bourbier s’est reduit en pierre : tu l’entendras mieux en poursuyuant la lecture des escriteaux subséquens.

Tu vois icy un grand nombre de bois reduit en pierre, lequel s’est petrifié dedans l’eau comme les coquilles, et ledit bois a esté petrifié en mesme temps que la masse de la