Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/407

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
359

qu’il est impossible qu’elles eussent prins les formes qu’elles ont, sans que la matiere eut esté liquide et fluide.

Si tu veux bien entendre ce que dessus, entre au dedans des carrieres, ausquelles l’on aura tiré quantité de pierres, ou autres mineraux. Si lesdites carrieres sont encores demeurées voutées, tu trouueras en la pluspart d’icelles certaines mesches pendantes, et formées par les eaux qui descendent iournellement à trauers des terres, sus les voutes desdits rochers. Et les eaux qui auront coulé en la partie dextre ou senestre, contre les mineraux desdits rochers, te donneront clairement à entendre les preuues que verras cy apres. Par ce que tu connoistras que les eaux, qui se sont congelées depuis que les pierres ont esté tirées desdits rochers, ne sont semblables de couleur, ny de forme, ny de dureté, à celles de la principale carriere.

Aussi, en contemplant ce que dessus, tu connoistras qu’il y a vn nombre infini de pierres, qui ont deux essences, et autres qui ont esté formées par additions, le tout par matieres liquides, comme tu connoistras aisement par les preuues que ie t’ay mises icy par rangs.

Les pierres qui sont congelées en l’air, ne peuuent tenir autre forme que celles que tu vois, lesquelles sont formées, partie d’icelles comme glaces pendues és goutieres.

Et par ce que i’ay dit, que toutes pierres sont diaphanes et transparentes, ou crislalines en leur essence premiere : il te faut doncques entendre, que celles que tu vois icy sont tenebreuses, pour ce que les eaux communes iointes auec l’eau congelatiue, ont amené de la terre, ou sable auec elles, lequel sable ou terre estant congelée auec la matiere cristaline, la rend tenebreuse, mesmes la fait estre de sa couleur, soit sable ou terre ; comme tu peux voir euidemment par ces figures, en considerant les formes d’icelles.

Tu peux aussi iuger par icelles formes rudes et mal plaisantes, que ce neantmoins elles ont esté formées de matieres fluantes, en telle sorte, que tu peux aisement iuger lequel bout estoit en haut ou en bas, comme si c’estoit vne matiere metallique.

Tu peux aussi connoistre par les autres pierres suyuantes qu’elles ont esté formées le plat en bas, et qu’elles ont esté faites à diuerses fois, et par additions congelatiues, et non par