Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/471

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
423

font rehumecter en la mesme decoction en quoy ils les font vser.

S’ils les faisoyent prendre secs, ie dirois qu’ils auroyent intention de imbiber quelque humeur dans l’estomac, ou restraindre plus amplement ; mais font torrefier le rhubarbe et autres, et quant et quant auec vne decoction en font faire vn potus. Et dequoy a serui le torrefier ? Car estant en la decoction se renfle comme deuant et mieux. Si tu me dis, ie le fais seicher pour luy oster sa subtilité, ie te responds que quand elle seroit à demi-bruslée, elle n’en perdroit rien, et n’est que folie torrefier le rhubarbe, mirabolans et autres, pour faire prendre en potus auec eau et decoction. Mais c’est vue vieille coustume entre les Medecins qui n’oseroyent auoir ordonné du rhubarbe et mirabolans à vn flux de ventre, s’ils ne les ordonnent torrefiez : autrement seroyent appellez bestes et auroyent grandement failli.

Maistre Lisset nous a grandement chargez de sophistication : mesmes en celuy de l’ambre gris, disant que nous l’adulterons et augmentons de certaines drogues, ce que n’est vray ; mais il n’a pas dit que c’est que ambre, et luy est à pardonner, à luy et aux autres, car ils ne sçauent que c’est.

Ie m’esbays comme nos Medecins n’ont mieux estudié pour cognoistre les grands abus, et iceux repudier, corriger et chasser pour ne abuser le peuple ; et ils l’ont par leur ignorance laissé regner et pulluler depuis ie ne sçais combien de temps, sans l’auoir cogneu. C’est la plus belle sophistication et la plus chere qui soit en nostre Pharmatie. Ie n’ay point leu ny peu sçauoir à la verité que c’est que ambre, sinon sophistication, comme ie diray.

L’vn dit que c’est le sperme de la baleine, que la mer iette sur le riuage, et puis est englouty et mangé de certains renards marins : puis est prinse la fiente desdits renards, et dit-on que cela est le vray ambre, et y en a de deux sortes, à sçauoir celuy qui est failly par le sophisticateur, qui est mol comme sauon noir, et on dit celuy estre qui n’a passé par le ventre du renard, et l’autre qui est dur est celuy qui a passé par le ventre du renard. Voila de belles baliuernes, et t’y fie si tu veux.

Les autres ont dit que c’est l’espume de mer, que par force de flotter contre quelque rocher, s’est engendré et endurcy