Aller au contenu

Page:Viard - Grandes chroniques de France - Tome 9.djvu/172

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

Escos à avoir nulle guerre au roy d’Angleterre pour les aliances qui estoient faites. Si eslurent les Escos, de commun assentement, messire Jehan de Douglas[1] pour porter le cuer de monseigneur Robert de Bruz, roy d’Escoce, oultre mer, et baillierent grant partie du tresor ; et fist son appareil, et arriva à l’Escluse, et d’ilec se tray vers la court de Romme, et là oy nouvelles que le roy Alphons d’Espaigne estoit en guerre contre le roy de Marroc, et vous diray la cause.

Le roy d’Espaigne[2], qui jeunes estoit, avoit pris à femme la fille à un haut baron d’Espaigne que on appelloit dan Jehan Manuel ; mais il ne li tint foy ne loyauté, car il tenoit une damoiselle en privé, qui estoit fille[3] à i chevalier que on appelloit dan Jehan Pierre Gosman. Et si tenoit une juisse qui moult estoit belle, et avoit sa femme la royne du tout deboutée. De quoy le père de la royne avoit si grant duel, qu’il donna congié aus Sarrazins de passer parmi sa

    p. 54). Jean le Bel, éd. Viard et Déprez, t. I, p. 85, l’appelle « le noble et vaillant conte de Moret ».

  1. Le 1er septembre 1329, Édouard III délivra à Jacques (et non Jean) de Douglas, allant en Terre Sainte au secours des chrétiens, cum corde domini R. regis Scotiæ nuper defuncti, des lettres de sauf-conduit valables pour lui et ses compagnons, pendant sept semaines. À la même date, il les recommanda à Alphonse, roi de Castille, et demanda pour eux un sauf-conduit (Rymer, t. II, 2e partie, p. 770-771). Cf. Chronique de Jean le Bel, éd. Viard et Déprez, t. I, p. 86 à 88, et Froissart, éd. Luce, t. I, p. 77 à 82 et 288 à 293.
  2. Alphonse XI, fils de Ferdinand IV et de Constance de Portugal, n’avait qu’environ deux ans quand il monta sur le trône de Castille, en 1312.
  3. Éléonore de Guzman, dont il eut plusieurs enfants naturels.