Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/189

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
141
ET FONTAINES.

tation, qui fut cause que tous ceux qui beuuoyent de l’eau estoyent pris d’vn flux de ventre, qui les tormentoit à merueilles, et les faisoit courir apres le Medecin, lequel estant ioyeux de l’operation de ladite medecine, consoloit hardiment les malades, et feindant leur bailler des medecines bien cheres, il leur bailloit de bon vin à boire, leur defendant de boire de l’eau, et par tel moyen la malice de l’eau s’en alloit, et la nourriture du vin demeuroit, et le medecin gaignoit beaucoup. Il y a aussi quelques puits voisins des riuieres, desquels l’eau qui y est ne vient que de la riuiere circonuoisine : et cela est conneu d’autant que quand les riuieres sont grosses il y a beaucoup d’eau dedans lesdits puits, et quand les riuieres sont basses aussi sont les eaux desdits puits : et cela nous donne à connoistre qu’il y a certaines veines qui vont des puits iusques aux riuieres, par lesquelles les eaux se viennent rendre audits puits. Aucuns de ceux qui ont besongné à la congelation du sel qui se fait en Lorraine, m’ont attesté que l’eau de laquelle ils font ledit sel, se prend dedans des puits : et quand les riuieres sont grandes il entre de l’eau douce dedans lesdits puits, qui cause qu’ils sont arrestez iusques à ce que les riuieres soyent remises dedans leurs limites, partant ie conclus qu’aucuns puits sont entretenus des eaux des fleuues circonuoisins.

Theorique.

Puis que nous sommes sur le propos des eaux, que te semble de l’eau des mares ? desquelles, en plusieurs pays, ils sont contraints se seruir, tant pour leur vsage, que pour l’vsage de leurs bestes.

Practique.

Il y a plusieurs especes de mares : plusieurs les appellent claunes : en quelques lieux ce n’est qu’vne fosse gueres profonde, mise en quelque place inclinee d’vn costé, afin que les eaux des pluyes se rendent dans laditte fosse ou mare, et que les bœufs, vaches et autre bestail puissent aisement entrer et sortir pour y boire, et icelles ne sont creusees que deuers la partie pendante. À la verité telles eaux ne peuuent estre bonnes ny pour les hommes ny pour les bestes. Car elles sont eschauffees par l’air et par le soleil, et par ce moyen engendrent et produisent plusieurs especes d’animaux, et d’autant qu’il y a tousiours grande quantité de grenouilles, les serpens,