Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/201

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
153
ET FONTAINES.

force des trois elements enclos dessouz, qu’il se faisoit quelques subtiles ouuertures, par lesquelles sortoit vne partie de la force et haleine de la vapeur desdits elements, et qu’autrement lesdits elements tourneroyent cul sur pointe, toutes les voutes de dessus les canaux où se fait le mouuement, et d’autant que tu m’as dit que cela se deuroit faire dedans les voutes, par lesquelles les eaux des bains sont eschauffees, par le mesme effect que celles qui causent le tremblement de terre, à ce ie respon que la cause pourquoy la terre ne peut estre esbranlee, ny agitee par lesdits feux, est par ce qu’il y a un canal par lequel les eaux passent et sortent hors, qui appaise la violence desdits elements. Car iceux prennent haleine, et aspirent par le canal par où l’eau sort. Et tout ainsi comme l’homme ne pourroit viure ayant le col serré et l’aër enclos dedans le corps, aussi le feu ne sçauroit viure sans aër. Et tout ainsi que l’homme et la beste à qui l’on estouperoit les conduits de l’haleine feroyent de grands efforts pour eschapper, ainsi le feu se trouuant occupé de trop grande abondance d’aër, que luy mesme a causé, esmouuant l’humide, se trouuant dy-ie ainsi opprimé, et ne voulant point mourir, alors il renuerse les montaignes, pour auoir haleine, tendant afin de viure, et c’est vne conclusion si asseuree, qu’il n’y a Philosophe qui la sçeut impugner par raisons legitimes, ie laisseray à dire le surplus iusques à ce que nous parlions de l’Alquimie.

Theorique.

Puis que nous sommes sur le propos des eaux chaudes, di moy la cause pourquoy tant de personnes se vont baigner esdites eaux, tant en France qu’en Alemagne. As-tu quelque iugement qu’elles puissent seruir à guerir toutes maladies ? Si tu en as quelque connoissance, ie te prie me le dire.

Practique.

Tout ce que ie puis connoistre de ces choses, c’est que comme le poisson, le lard et autres chairs sont fortifiees et endurcies par l’action du sel, il peut estre que les sels qui sont meslez parmy les eaux chaudes pourroyent endurcir quelques lasches humeurs putrifiees au corps de ceux qui se baignent : mais pour t’asseurer ny croire qu’elles puissent seruir à toutes maladies, ie suis logé bien loing d’vne telle opinion, Ie me suis tenu quelques années à Tarbe, principale