Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/462

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
414

sont aussi difficilles à transmuer et sanguifier que l’or ou l’argent, car la perfection de la pierre est en sa dureté, et plus elle est dure, et plus lucide et transparante elle est, et aussi plus rebelle à cuire et digerer à vn estomac debille, à qui communement les Medecins les ordonnent, et moins se peut sanguifier, et ne peut seruir en l’estomac que d’empesche, à cause de sa pesanteur et frigidité, rendant l’estomac inutile de son action au lieu de le restaurer et conforter.

Ie te voudrois demander si vn bon chapon bien cuit et pressé, le suc ne restaureroit pas mieux qu’une pierre bien dure, fust-elle la plus precieuse de ce monde ? Penses-tu restaurer et conforter les corps des choses dures et indigestibles ? Penses-tu que nature puisse alterer vne pierre et vn metal ? Tu t’abuses et abuses les pauures malades à qui tu les ordonnes : car toutes choses que nature peut alterer, elle en a fait son proufit, et ce qu’elle ne peut alterer, l’altere, la conuaint et endommage, luy faisant grand mal, la rendant tant debille que le patient ne peut quasi aspirer, et les causes sont ces choses estranges, abusiues et mal inventées. Il faudroit beaucoup manger de pierres pour faire et engendrer vne once de sang ; aussi faudroit-il beaucoup en manger pour consommer vne once d’humidité. Si l’intention du Medecin estoit telle, et toutesfois il en ordonne bien peu ; parquoy ie dis que c’est vn des premiers abus de Medecine.

Tu chercheras autre nourrissement pour restaurer, que pierres : car les pierres ne restaurent que exterieurement, comme quand elles sont belles, bien orientales, bien colorées, bien lucides et transparantes : et pour leur beauté conforte la veue, l’esprit, à celuy à qui elles sont ; mesmes quand elles sont de grand prix, et bien parfaites. Les pierres sont engendrées par congelation, les metaux par desiccation. Il faut long temps auant qu’elles soyent en leur perfection : plusieurs disent qu’elles sont creées dès le commencement du monde : tant plus dures sont-elles, et plus de temps faut pour attirer leurs vertus à nostre pauure estomac debille, qui n’a la puissance de digerer vn coulis, ou bouillon, qui est presque digeré à force de cuire, et voila les belles ordonnances de nos Medecins.

Tu me diras, Galien, Hyppocrates, Auicenne l’ont escrit : ie te respons qu’ils ont bien escrit d’autres choses qui ne ser-