Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/67

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
19

miers perdent leur sel, quand ils sont lauez des pluyes. Et quant est de ce que tu me pourrois alleguer, en disant, que le fumier demeure fumier, et qu’estant porté en la terre, il pourra encore beaucoup seruir, ie te donneray vn exemple contraire. Ne sçais-tu pas bien que ceux qui tirent les essences des herbes et espiceries, ils tireront la substance de la canelle, sans desfaire aucunement la forme ? toutesfois tu trouueras qu’en la liqueur qu’ils ont tiré de la canelle, ils auront emporté de ladite canelle la saueur, la senteur, et entièrement la vertu d’icelle, ce neantmoins, la canelle demeurera en sa forme, et aura apparence de canelle comme auparauant : mais si tu en manges tu n’y trouueras ni senteur, ni saueur, ni vertu. Voila un exemple qui doit suffire pour te faire croire ce que dessus.

Demande.

Quand tu m’aurois presché l’espace de cent ans si est-ce que tu ne me sçaurois faire à croire qu’il y eust du sel és fumiers, ny à toutes especes de plantes, comme tu me veux faire croire.

Responce.

Ie te donneray à present des arguments, qui te feront croire ce que tu ignores, ou bien il faudroit que tu eusses la teste d’vn asne sur tes espaules. En premier lieu, il faut que tu me confesses que le salicor est vne herbe qui croist communément és terres des marais de Narbonne et de Xaintonge. Or ladite herbe estant bruslée, se reduit en pierre de sel, lequel sel les Apoticaires et Philosophes Alchimistes appellent sal alcaly, brief, c’est vn sel prouenu d’vne herbe.

Item, la fougere aussi est vne herbe, et estant bruslée, se reduit en pierre de sel, tesmoins les verriers, qui se seruent dudit sel à faire leurs verres, auec autres choses que nous dirons quand le propos se presentera, en traittant des pierres. Item, considere vn peu les cannes desquelles on fait le sucre, c’est vne herbe noiiée, et creuse comme vne jambe de seigle, faite en façon de roseau : ce neantmoins, d’icelle herbe le sucre est tiré, qui n’est autre chose que sel. Vray est, que tous les sels n’ont pas vne mesme saueur, ny vne mesme vertu, et ne font vne mesme action, neantmoins, ie te puis asseurer, qu’il y a un nombre infini d’especes de sels sur la terre. Si elles n’ont vne mesme saueur, et vne mesme apparence, et