Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/88

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
40

rieres ne sont pas ainsi, il y en a aucunes, qui n’ont ne long, ne trauers ; mais sont si bien congelées, qu’on ne regarde pas du costé qu’on les met. Venons à present à la cause, qu’aucunes pierres ont si grand nombre de veines, lesquelles sont aisees à fendre, et pourquoy c’est que les veines ne sont aussi bien descendantes d’en haut, comme elles vont en trauersant. La cause de cela, est, parce qu’au dessus de la pierriere, il y a vue grande espesseur de terres : il est bien vray, que quand la pierre se faisoit, l’eau qui tomboit des pluyes, passant à trauers de ladite terre, prenoit auec soy quelque espece de sel et l’eau estant descendue iusques à la profondeur du lieu où elle s’arrestoit, ladite eau ainsi salée, conuertissoit et congeloit la terre où elle estoit arrestee, en pierre : et pour ce coup se formoit une couche, ou lict, de ladite pierre, et estant endurcie, elle seruoit après de receptacle pour les autres eaux qui tomboyent apres, et passoyent à trauers des terres, iusques audit receptacle, et ayant prins encores un coup quelque sel en passant par les terres, il se formoit vne autre couche, ou lict, qui se formoit et se ioignoit auec le premier ; et ainsi à diuerses fois, annees, et saisons, plusieurs minieres de pierres ont esté augmentees, et augmentent journellement en la matrice de la terre. Et il aduient quelque fois qu’un lict et couche de pierre aura par dessus quelque couche de terre glueuse, qui causera quelque saleté au dessus du terrier ou lict : les autres eaux qui se congeleront auec la terre, qui est dessus ledit lict, ne se pourroyent ioindre ou souder ensemble, à cause de la saleté contraire. Dont se commencera un lict à part, et se trouuera vne separation en ladite roche, que les pierreurs appellent vne fin.

Demande.

Penses-tu me trouuer si beste, que ie croye à present une telle folie, que tu m’as icy proposé ? Ne sçay-ie pas bien, si ainsi estoit, que de puis la creation du monde, toutes les eaux et la terre seroyent conuerties en pierre, et qu’à present les poissons seroyent à sec ?

Response.

Ie t’asseure, que ie ne cogneus onques vne si grande beste que toy ; i’ay perdu mon temps de tout ce que ie t’ay dit cy deuant : car tu n’as rien conceu. T’ay-ie pas dit, que tout ainsi, que journellement les pierres estoyent augmentees d’vne