Aller au contenu

Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/89

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
41

part, qu’en cas pareil, elles estoyent diminuees d’vne autre part, et en se diminuant par fractions, brisures, et dissolutions des vents, pluyes, et gelees, lorsqu’elles sont dissoutes, elles rendent l’eau, le sel, et la terre, de laquelle elles auoyent prins leur essence ?

Demande.

Voire, mais ie voy bien souuent des pierres qui sont fort blanches, et toutesfois la terre qui est dessus, est noire : s’il y auoit de ladite terre, comme tu dis, la pierre ne seroit ainsi blanche, ains seroit de la couleur de la terre qui est dessus, puis qu’elle a esté formée de partie d’icelle.

Responce.

Si tu auois quelque Philosophie, tu n’eusses ainsi argumenté : car c’est chose certaine, que le sel blanchist la terre en la congelation, et non seulement la terre, mais plusieurs autres choses, tesmoins les experts Alchimistes, qui souuentesfois prendront du sel de tartare, ou du sel de salicor, ou quelque autre espece de sel, pour blanchir le cuiure, et le faire ressembler argent. Le plomb aussi qui est noir, quand il est calciné par la vapeur salsitive du vinaigre, il se reduit en blanc de plomb dequoy la ceruse est faite, et blanc rasis, qui est la plus blanche de toutes les drogues. Et quant est de ce que tu as allegué, que depuis le commencement du monde, toutes les eaux eussent esté conuerties en pierre, s’il estoit ainsi comme ie t’ay dit, tu as fort mal entendu ce poinct : car ie ne t’ay point dit, que toute l’eau qui passoit à trauers des terres, se conuertissoit en pierre, mais seulement vne partie : et qu’ainsi ne soit, qu’il n’y aye de l’eau dedans les pierres, considere celles qu’on fait cuire pour faire la chaux, et tu trouueras, qu’elles sont pesantes deuant qu’estre cuites, et apres qu’elles sont cuites, elles sont legeres. N’est-ce pas attestation, que l’eau qui estoit iointe auec le sel de la terre, s’est euaporé par la vehemence du feu, et les autres parties sont demeurees alterees, qui cause que soudain qu’on met de l’eau dessus lesdites pierres de chaux, se trouuans alterees, emboiuent si tres violemment que cela les cause soudain reduire en farine ? et te faut icy noter, que les pierres qui sont faites d’vn bien long-temps, l’eau et les autres parties se sont si bien vnies, qu’elles ne peuuent estre propres à faire la chaux, à cause que leur congelation est plus parfaite, comme