Page:Pastoret - Ordonnances des rois de France de la troisième race, tome 15.djvu/624

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

DE LA TROISIÈME RACE.

nepour le temps advenif, aucun empeschement au contraire, lequel, se fàit, mis ou donné leur avoit esté ou estoit, le reparent, et ffiectent ou facent jnectre tantost et sans delay au premier estât et deu. Et affin que ce soit chose fenne et estable à tousiours, nous avons fait mectre nostre seel à ccS présentés ; sauf en autres choses nostre droit, et l’autruy en toutes. Donné ù Rouen, ou moys d Aotist, l’an dc grâce mil iliif soixante-deux, et de nostre rtitie lt H* Signé : Par le Roy, à la relacion du conseil. A. Gautier. Visa. Contentor. Duban, scriptor.

(â) Règlement sur l’exercice du métier de la ferronnerie et les droits dés Ferrons d’entre les rivières d’Orne et Aure en Normandie. f UDOVICUS, Dei gracia, Francorum Rex ; notum facimus universis, J_jtatn presentibus quàm f ituris, nos vidisse licteras carissimi quondam domini ii progenitoris nostri, cujus• anima pace fruatur, quarum tenor sequitur in hunc modum :

K ARO LUS, Dei graciâ, Francorum Rex ; notumfacimus universis, tam presentibus quàm futuris j nos vidisse licteras dcjfuncti patris nostri, quarum tenor sequitur : K ARO LUS, Dei graciâ, Francorum Rex ; notum facimus universis, tam prestntilus quàtn futuris, nos vidisse licteras sub sigillo scacarii nostri Normanie sigillatas, quarum tenor sequitur et est talis : Lés gens terians à Rouen l’eschiquier de Pasques, l’an mil trois cens quatre-vingt et dix-huit, aux baillis de Rouen et d’Évréux ou à leürs lieuxtenans, salut. Oye,avons la supplicacion des ferrons de Normandie, demourans et residans entre les rivières d’Ourne et d’Aure, contenant que comme longtemps a et d’ancienneté, le Roy qui pour lors estoit eust donné certains previlleiges et franchises ausdits supplians ; c’est assavoir : (t) Que nul ne fereit le fer, excepté les fils de ferrons et ceux qui espoùseroient leurs filles ; lesquels ferrons assemblefoient et doivent assembler une fois l’an, le dimanche après la Saint-Jean-Baptiste, en la chapelle de la maladerie de Glos-Ia-Ferriere (b), ouquel lieu ils eslisent ung maistre pour l’année, et, quant la greigneur partie desdits ferrons ont esleu ledit maistre, ils le présentent au Viconte de Breteuil, qui de lui reçoit le serment que il fera garder le^ordonnances dudit mestier ; et après ce, ledit maistre reçoit le serment des autres ferrons ; lequel maistre a et doit avoir court et usaige du fàit de ladicte ferronnerie, et peut et doit congnoistre des discords des ouvriers dudit mestier, minieurs et charbonniers, touchant le fait de ladite ferronnerie, excepté le cry de haro qui seroit déterminé en la court du Roy ; et convient que ledit maistre soit natif de ladicte ville de GIos, et que il saiche forger et faire le fer de sa main, et aussi faire résidence en ladicte ville de GIos, où lesdits ferrons et gens dudit mestier se doivent venir droictôyer (cj Notes.

Louis XI,

à Rouen,

Août 1462.

Louis XI,

à Rouen,

Août 1462.

Charles VII,

à Caen,

Juillet 1450.

Charles VI,

à Paris,

le 26 Novembre

1405.

(^Trésor des chartes,reg. 198,pièce 399. l’AigIe, aujourd’hui du département de l’Orne. Bourg de Normandie, à deux lieues de (c) Poursuivre son droit, son procès.