Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/73

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

j’ay recité cy-dessus. Or en toutes les villes le premier jour de chasque Lune, tous les Magistratz se rendent ensemble chascun en sa ville en un mesme lieu, auquel est le throsne du Roy, & les armoiries Royales, des dragons gravez, & dorez, avec autres graveures appartenantes à l’ornement ; ilz s’enclinent souvent & plient les genoux devant icelui, selon la coustume de ce peuple, & avec un certain geste & composition de corps convenable à la modestie & veneration, & à mesme temps tous souhaittent à haute voix au Roy dix mil ans de vie. Le mesme honneur est partout rendu au Roy tous les ans le jour de sa naissance, auquel jour les Magistratz de Pequin, & autres Ambassadeurs des Provinces, & aussi les parens du Roy, qualifiez & ornez de divers tiltres d’honneur hors de la Cour, viennent là, pour feliciter le Roy de sa longue vie, & tesmoigner avec des presens magnifiques le contentement qu’ilz ont de la bonne continuation d’icelle.

Outre ceux-cy, tout autant que le Roy nomme de Magistratz, ou pourvoit de quelque autre office, sont obligez par les loix (ce qui se faict devant l’aube du jour) d’aller devant son throsne rendre action de grâces. Et là estans advertis, & devancez par les maistres des ceremonies, ilz rendent exactement les devoirs d’Honneur au throsne Royal (car le Roy pour lors ne comparoist pas) & personne n’y commet aucune faut impunément. Ce que quand ilz font, ilz sont revestus d’un habit particulier de drap de pourpre damassé, & ont leurs testes orneez de tyares d’argent doré, & en chasque main tiennent une table d’yvoire large de quatre doigts, & longue de deux palmes touchans la bouche avec icelle toutes les fois qu’ilz disent quelque chose au Roy.

Or anciennement quand le Roy venoit en son throsne il paroissait en un lieu eslevé à une grande fenestre ; & tenoit aussi en main une table d’yvoire pour couvrir sa face, & une autre sur sa teste, large de demie couldée laquelle estoit posée sur le diademe Royal & le front, à laquelle plusieurs pierres de grand prix estoient tellement enfileez & pendantes, qu’elles couvroient tout le front, & le visage, & le desroboient, bien que present, à la veuë des regardans. Le jaune est la couleur du Roy, & est defendue à tous autres. Ses habits sont tissus de divers dragons de fil d’or, & ces dragons se voient non seulement sur l’habit du Roy, mais encor gravez ou depeincts par tout le palais, & sur les vazes d’or & d’ argent, & autres meubles ; voire mesme les toictz & les tuilles sont de couleur jaune & remplis de dragons. Ce qui peut estre a donné occasion à quelques-uns d’asseurer que les tuilles du