Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/250

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
202
DES METAVX

les augmenterent de cent. Or ie sçay qu’ils feront aussi bien l’vn que l’autre.

Theorique.

Pourquoy est ce que tu m’allegues des noix, des chastaignes et autres fruits ? veu que ce sont ames vegetatiues, ne pouuant estre formees sinon auec vn long temps, et faut que premierement elles soyent venues de semences. Mais quant aux metaux, il n’y a nulle raison de les accomparager aux fruicts : d’autant que leurs corps et leur effect est insensible.

Practique.

À ce ie respond qu’il est beaucoup plus aisé de contrefaire vne chose visible, que non pas celle qui est inuisible, les fruits sont formez visiblement et toutesfois il est impossible de les contrefaire : mais encores est-il plus aisé que non pas les metaux. Et quant est de ce que tu dis que les fruits se forment par vne action vegetatiue, et que les metaux sont corps morts et insensibles, en cest endroit ie te veux reueler un secret que tu n’entends pas. Sçache donc que deslors que Dieu crea la terre, il mist en icelle toutes les substances qui y sont et qui y seront : car autrement nulle chose ne pourroit vegeter, n’y prendre forme : et faut croire que les arbres plantez et semencés, ont pris accroissement des le commencement de leur nature par le commandement de Dieu, et depuis (comme i’ay dit en parlant des fontaines) les hommes ayans des semences sauuages les ont semees, cultiuees, transplantees. Mais lesdites semences ne pourroyent prendre accroissement si la matiere de l’accroissement n’estoit en terre. Il faut donc conclure que deslors que la terre fust creée, qu’auec elle furent creées toutes matieres vegetatiues, toutes douceurs et amertumes, toutes couleurs, senteurs et vertus, et de là vient, que chacune des semences estant iettee en terre, attire à soy odeurs et vertus. Aucunes attirent des matieres veneneuses et pernicieuses, prenant toutes ces choses en la terre.

Theorique.

Tout ce que tu m’as allegué cy dessus ne fait rien contre mon opinion.

Practique.

Si fait : car tout ainsi que ie t’ay dit que les semences ou matieres de toutes choses vegetatiues, estoyent creées des le commencement du monde auec la terre : Aussi t’ay ie dit que