Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/253

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
205
ET ALCHIMIE.

couleurs de l’arc celeste en laditte eau, et les matieres desdites coquilles estant aqueuses et liquides en leur formation et congelation retiennent les couleurs actionnées par la reverberation du Soleil passant au trauers desdites eaux. Voila comment il y a temps et saison aussi bien pour les hommes que pour les bestes, les vegetatifs qui n’ont aucun sentiment nous donnent enseignement de ces choses, i’ai veu plusieurs fois besongner les limaces à bastir leurs maisons ; mais, iamais homme ne les vist bastir en temps d’hyuer. Les abeilles ou mouches à miel et autres animaux ne le font pas aussi, parquoy il est aisé à conclure que les metaux et tous mineraux ont quelque saison pour leur formation, qui nous est inconnue. Nous pouuons connoistre en ces choses, la folie de ceux qui veulent entreprendre de generer l’or et l’argent hors la matrice de la terre, et qui plus est, les veulent engendrer sans connoistre les matieres propres à leur essence : et (encore piz) veulent faire par feu ce qui est naturellement fait par eau. Et (comme i’ai dit cy dessus) les matieres des metaux sont en telle sorte cachées, qu’il est impossible à l’homme de les connoistre auparavant qu’elles soyent congelées, non plus qu’vne eau en laquelle l’on auroit fait dissoudre du sel, nul ne sçauroit dire qu’elle fust salée sans la taster à la langue.

Theorique.

Et comment sçais tu ces choses, et sur quoy te fondes tu, pour entreprendre de parler à l’encontre de tant de sçauans Philosophes, qui ont fait de si beaux liures d’alchimie ? veu que tu n’es ny Grec ny Latin, ny gueres bon François.

Practique.

Ie te le diray. Il aduint vn iour que ie fis bouillir et dissoudre vne liure de salpetre dedans vn chauderon plein d’eau, et puis ie la mis refroidir, et quand elle fust froide, ie trouuay le salpetre qui en se conglaçant s’estoit attaché audit chauderon par glaçons longs, ayant forme quadrangulaire. Quelque temps apres i’achetay du cristal qui auoit esté apporté d’Espaigne, qui estoit formé, ainsi que le salpestre que i’auois fait dissoudre. Ie connuz lors que combien que les metaux soyent corps morts (comme tu as dit) toutesfois le cristal n’est pas tellement mort qu’il ne luy soit donné de se sçauoir separer des autres eaux, et au milieu d’icelles se former par angles et pointes de diamants : et comme il est donné au cris-