Page:Balzac - Contes drolatiques.djvu/185

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
157
LA CONNESTABLE.

le royaulme et tout, comme vous feriez d’un teston au picquet.

Finablement, il n’y avoyt pas plus de trois iours que, au deshuchier des vespres, la connestable, monstrant de l’œil à la Royne ce poursuivant d’amour, se print à dire en riant :

— Voilà ung homme de qualité.

Ce mot resta dans le beau languaige. Plus tard, il devint une fasson de désigner les gens de la Court. Ce feut à la connestable d’Armignac, et non à d’aultres sources, que le françoys feut redevable de ceste iolie expression.

Par cas fortuit, la comtesse avoyt rencontré vray à l’endroict du gentilhomme. C’estoyt ung chevalier sans bannière, qui avoyt nom Iulien de Boys-Bourredon, lequel, n’ayant pas hérité sur son fief assez de bois pour se faire mesmes ung cure-dent, et ne se cognoissant pas de plus beaux biens que la riche nature dont sa defuncte mère l’avoyt guarny fort à proupos, conceut d’en tirer rente et prouffict à la Court, saichant combien les dames y estoyent friandes de ces bons revenus, et les prisent hault et chier, quand ils peuvent tousiours estre perceus sans faulte entre deux soleils. Il y ha beaucoup de ses pareils qui ont ainsy prins l’estroicte voye des femmes pour faire leur chemin ; mais, luy, loing de mettre son amour en coupes réglées, despensa le funds et tout, si tost que, venu à la messe attornée, il veit la triomphale beaulté de la comtesse Bonne. Alors il cheut en ung amour vray, lequel feut grantement de mise pour ses escuz, veu qu’il en perdit le boire et le mangier. Ceste amour est de la pire espèce, pour ce qu’il vous incite à l’amour de la diette, pendant la diette de l’amour ; double maladie dont une suffit à estaindre ung homme.

Voilà quel estoyt le ieune sire auquel avoyt songié la bonne connestable, et vers lequel elle venoyt vite pour le convier à mourir.

En entrant, elle veit le paouvre chevalier qui, fidelle à son plaisir, l’attendoyt le dos au pilier, comme ung souffreteux aspire au soleil, au printemps, à l’aurore. Alors elle destourna la veue et voulut aller à la Royne pour en requérir assistance en ce cas désespéré, car elle eut pitié de son amant ; mais ung des capitaines luy dit avecques une grant teincte de respect : — Madame, il y ha ordre de ne pas vous laisser la licence de parler à femme ou homme, quand mesme ce seroyt la Royne ou vostre confesseur. Et comptez que nostre vie à tous est en ieu.

— Vostre estat, respondit-elle, n’est-il doncques pas de mourir ?

— Et aussy d’obéir, repartit le souldard.