Page:Gossuin - L’Image du monde, édition Prior, 1913.djvu/94

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
— 86 —

ce est. [F° 33 b] Car Diex la cria premierement ainz[1] qu’il feïst autre chose qui apartenist au monde. Si en devons premierement parler et dire que ce est pour deviser le monde après et descrire. Car li firmamenz muet par nature[2], et toutes les choses qui ont mouvement[3]. Ele muet les estoles [4][* 1] et fait luire, et fait naistre et vivre quanqu’ele veut[5]. Et pour ce que toutes les genz ne sevent pas bien que ce monte, aloingnerons[6] un poi [F° 33 c] noustre matire pour faire entendre qu’est nature et comment ele œuvre[7], pour mieulz entendre la faiture du monde, que[8] nous vous dirons après se vous en voulez[9] entendre les resons[10]. Si metez painne au retenir.

  1. — B : la fist premierement et cria ainz.
  2. — B : Car par nature muet li fîrmamenz.
  3. — B : qui mouvement ont.
  4. — A : estoles ; B : estoiles.
  5. — B : veult.
  6. — A : alomgnerons.
  7. — B : ovre.
  8. — B : de que.
  9. — B : volez.
  10. — B : raisons.
  1. * O pour oi se trouve assez souvent en Bourgogne, en Lorraine et en angln. pour que nous n’hésitions pas à garder « estole ». Cf. Stimming, o. c. p. 200 (mo, damosele).


viii[a].
De nature, comment ele oevre et que ce est.

Damediex fist tout premierement nature. Car ce est[1] la chose par quoi toute riens dure et vit qui desouz le ciel est ordenée[2]. Sanz na-[F° 33 d]ture ne peut[3] riens naistre, et par li[4] vit toute[5] riens née[6]. Et por[7] ce la couvint[8] premierement estre[9], qu’ele norrist[10] les genz et assaisonne, et s’abandonne la ou Diex veult[* 1]. Ele oevre diversement[11]. Nature fait ausi comme la hache au charpentier. Quant li charpentiers oevre de son mestier, la hache ne fait que trenchier. Et celui qui la tient la dresce quel part que il veult. Et par la hache est l’oevre assouvie[12] et [F° 34 a] faite selonc[13] la maniere de l’ouvrier. Tout autresi[14] se donne nature et habandonne[15] la ou Diex veult [b]. Car toute riens est faite par lui[16], si comme Diex la veult pourtraire. Et oevre en tel[17] maniere que se ele[18] faut a l’une, ele recuevre a[19] l’autre.

Riens en vain ne fait nature[20] ; ele oevre en tel[21] maniere qu’ele ne toult a nulle riens son plain[22]. Car entiere est touz jourz s’oevre selonc ce qu’ele

  1. — B : c’est.
  2. — B : qui est ordenée desouz le ciel.
  3. — B : puet.
  4. — B : lie ; N : lui.
  5. — A : toutes.
  6. — B : « née » manque.
  7. — B : pour.
  8. — B : couvient ; N : covint.
  9. — B : « estre » manque.
  10. — B : car ele norrist ; N : car ele nourrit.
  11. — B et N : touz jourz diversement.
  12. — B : assovie.
  13. — B : solonc.
  14. — B : autressi.
  15. — B : habonde.
  16. — B : li.
  17. — B : tele.
  18. — B : s’ele.
  19. — B : en.
  20. — B : Nature ne fait riens en vain.
  21. — B : tele.
  22. — B : ne toult son plain a nulle riens.
  1. * « Et por ce... veult » : Il était convenable qu’elle fût créée la première, parce qu’elle nourrit les gens et les fait venir à point ; et elle se livre là où Dieu le veut.

    Sloan f ° 89 a :

    Pour ce la covient premiers estre ;
    les gens norist, les gens sesone ;
    et la u Dex violt s’abandone.

  1. [F° 33 c38 b = Vers 1405-1619.]
  2. « Damediex... veult. » Ce passage est discuté dans l’introduction (v. Introd. p. 34).