Aller au contenu

Iconologie (Cesare Ripa, 1643)/II/Architecture Militaire

La bibliothèque libre.

Architectvre militaire.


ELle a pour Embléme vne Dame ſerieuse, & dans le viſage de laquelle ſe remarque ie ne ſçay quoy de viril. Sa robe eſt de diuerſes couleurs, & ſon principal atour vn riche diamant, qu’elle porte attaché à vne chaiſne d’or. De la main droite elle tient vn Inſtruement propre à tirer des plans, & de la gauche vn Tableau repreſentant vn Fort de Figure Hexagone, dont on ſe ſert ordinairement en la ſtructure des fortereſſes les plus regulieres. A quoy i’adiouſte qu’au deſſus du meſme Fort eſt vne Arondelle, & à ſes pieds vne maniere de Hoyau à beſcher la terre.

Elle eſt repreſentée ſerieuſe & virile, pource qu’en l’Art de fortifier, il n’y doit rien auoir qui ſente la molleſſe, & que tous ceux qui s’en meſlent ſe doiuent monſtrer inuincibles à la fatigue.

Par ſon habit de pluſieurs couleurs s’entendent proprement les diuerſes inuentions qui ſont requiſes pour venir à bout des fortifications de la guerre.

On luy donne de plus vne chaiſne d’or où pend vn precieux diamant, & ce n’eſt pas ſans vne grande raiſon : Car comme l’Or eſt le plus noble de tous les metaux, l’Architecture de meſme eſt le plus illuſtre de tous les trauaux militaires. Surquoy l’on peut dire encore, que comme il n’eſt point de pierre precieuſe qui eſgale en force & en beauté le Diamant ; ainſi l’induſtrie eſt le plus noble ioyau du Prince, puis qu’elle le met à couuert des coups de ſes ennemis.

Elle tient en main vne Bouſſole, dautant que cét inſtrument de Mathematique eſt grandement propre à tirer des plans.

Pour ce qui eſt du Tableau, ſur lequel vne Arondelle eſt perchée, cela ſignifie que lors que l’on entreprend de baſtir vne fortereſſe, il en faut bien conſiderer l’aſſiette, & imiter l’Arondelle, laquelle, au rapport de Pierius, par la merueilleuſe ſtructure de ſon nid, eſt vne figure hieroglyfique des baſtimens les mieux faits.

I’obmets que le Hoyau & le Pic ſont mis à ſes pieds, pour eſtre les inſtrumens les plus neceſſaires à fortifier vn camp ; ſoit qu’il faille faire des foſſez & des tranchées, ou remuer la terre, & creuſer des fondemens, pour y baſtir deſſus.