Page:Balzac - Contes drolatiques.djvu/257

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
229
LES TROIS CLERCS.

« — Ha ! feit-il, Dieu m’ha puny de n’avoir point esté à vespres en l’ecclise.

« Puis s’excusa de son mieulx sur le piot qui avoyt brouillé la mémoire de sa braguette, et, en revenant au lict, ragottoyt à sa bonne mesnaigiere que, pour sa meilleure vache, il vouldroyt n’avoir point ce meschief sur la conscience.

« — Ce n’est rien ! … disoyt à son homme la femme, à qui la fille ayant respondu que elle resvoyt de son amant, la battoyt ung peu ferme pour luy enseigner à ne point dormir si fort. Mais le chier homme, veu l’énormité du cas, se lamentoyt dessus son grabat et plouroyt des larmes de vin, par crainte de Dieu.

« — Mon mignon, feit-elle, drez demain va en confession, et n’en parlons plus.

« Le bon homme trotte au confessionnal et raconte en toute humilité son cas au recteur de la paroësse, lequel estoyt ung bon vieulx prebstre, capable d’estre là-hault la pantophle de Dieu.

« — Erreur n’est pas compte, feit-il à son pénitent ; vous ieusnerez demain, et vous absous.

« — Ieusner ! avecques plaisir ! dit le bon homme. Ça n’empesche point de boire.

« — Ho ! respondit le curé, vous boirez de l’eaue, puis ne mangerez rien aultre chouse, sinon ung quarteron une pain et de pomme.

« Lors le bon homme, qui n’avoyt nulle fiance en son entendement, revint, répétant à part soy la pénitence ordonnée. Mais, ayant loyalement commencé par ung quarteron de pain et une pomme, il arriva chez luy, disant : Ung quarteron de pommes et ung pain.

« Puis, pour se blanchir l’ame, se mit en debvoir d’accomplir son ieusne, et sa bonne mesnaigiere luy ayant tiré ung pain de la mette et descroché les pommes du planchier, il ioua trez mélancholicquement de l’espée de Caïn. Comme il faisoyt ung sospir en arrivant au darrenier boussin de pain, ne sachant où le mettre, veu qu’il en avoyt iusques en la fossette du col, sa femme luy remonstra que Dieu ne vouloyt point la mort du pécheur, et que, faulte de mettre ung rusteau de pain de moins en sa panse, il ne luy seroyt point reprouché d’avoir mis ung petit son chouse au verd.

« — Tais-toy, femme ! dit-il. Quand ie debvroys crever, faut que ie ieusne. »