Page:Bossard - Gilles de Rais dit Barbe-Bleue, 1886.djvu/577

La bibliothèque libre.
Cette page a été validée par deux contributeurs.
cxxiv
PROCÉDURE CRIMINELLE

de Rais, dont ne sceit le nom, se complaindre a Machecoul de la perdicion d’un sien enffent.

Item, dient avoir oy dire communement et notoirement qu’on metoit a mort des enffens audit chasteau et par ce presument que les enffans dessus nommez y furent murtriz et mis a mort.

Et, de empuis, se comparut, davant nousdiz commissaires, ledit Jehan Jeudon, quel dist avoir autrefois baillé sondit filz audit Guillaume Hilairet pour lui aprandre le mestier de peleterie, et que sondit enffant avoit esté perdu, ne sceit par quel moyen, et que, depuis le temps dessus merché, il ne le vit ne n’oyt nouvelle. Et aussi dit avoir ouy faire complainte de la perdicion d’autres enffants.

De Touscheronde. — Coppegorge. — Chatau.


Jehan Thipholoz[1] l’esné, Jehan Thifoloz le jeune, Jouhan Aubin, Clemens Doré, de Tonaye[2], dient avoir oy Mathelin Thouars, de ladite paroisse de Thonaye, se complaindre et esmoier[3] d’un sien enffent, lequel il disoit ne savoir qu’estoit devenu, dont il estoit moult dolant : et dient que celui Thoars estoit pouvre homme. Et oyrent celle complainte environ demy an. Et estoit ledit enffant de l’eage d’environ XII ans.

De Touscheronde. — Coppegorge. — Chatau.


Jehan Roucin, de Machecoul, dit que, environ neuff ans, ung sien enffent, de l’eage de neuff ans, estoit a garder les bestes a ung certain jour, auquel il ne retourna point a l’ostel ; de quoy cest qui parle et sa femme furent moult merveillez qu’il estoit devenu. Et, depuis, sur la clameur qu’il et sa femme en faisoint, il lui fut dit par deux de ses voisines qui sont decedés qu’elles avoint veu Gilles de Sillé aller, o ung tabart[4] et une estamine[5] davant le visage, parler o ledit enffent, et que ledit enffent s’en alla par la poterne audit chastel. Et dit, oultre, que sondit enffent congnoessoit bien ledit Gilles de Sillé, pour ce que il demeuroit pres le chasteau, ou aucuneffois il portoit du let a celx qui en vouloint avoir. Et dit que, encores puis, il n’oyt mencion de sondit enffent.

Et, en oultre, dit que, le jour precedent qu’il perdit sondit enffant,

  1. Ou Thifelez ?
  2. Sans doute Tonnay-Charente ou Tonnay-Boutonne (Charente-Inférieure.)
  3. On dit encore dans l’Ouest : « s’esmoier ».
  4. Sorte de manteau.
  5. Un voile d’étamine sur la figure. La Meffraye en mettait une aussi pour ses expéditions.