Aller au contenu

Page:Bossard - Gilles de Rais dit Barbe-Bleue, 1886.djvu/610

La bibliothèque libre.
Cette page a été validée par deux contributeurs.
clvii
PRODIGALITÉS DE GILLES DE RAIS.

Item, mais en prouvant ce fait, ou prejudice dudit demandeur, puisqu’il avoit si grande revenue, il povoit bien tenir l’estat dont il a voulu parler, c’est assavoir II C. ou IIC L. personnes et chevaulx a ses despens, et mesmement consideré l’office qu’il avoit de mareschal de France et le temps de guerre qui couroit lors, et mesmement car il n’y a cour en ce royaume qui ait tant de revenue comme avoit ledit messire Gilles[1] par le propox dudit demendeur, prins contre luy seulement.

Item, et n’est pas besoing, soubz correction, en bonne police, que ceulx qui ont si grandes revenues les mettent en leurs bourses, mais est neccessere a la chose publique qu’ilz les despendent ; autrement le menu peuple n’auroit riens entour eulx ; et aussi peccune de sa propre nature veult estre dispersée et distribuée en plusieurs lieux.

Item, et cecy respond a ce que ledit demandeur a voulu dire que ledit feu messire Gilles fist en son vivant une tres grant et fole despense a cause de certaine chappelle, qu’il n’est pas. Et encores peut on en oultre respondre que ce ne seroit pas prodigalité, car envers Dieu et pour l’onneur et service de luy, on ne peut faire immensité de ses biens, pour ce que tout vient de Dieu ; et, se tous ceulx qui tiennent chappelles a temps, ou qui les ont fondées et grandement doées et ornées a perpetuel, estoient reputez prodigues notoires, il y en aroit beaucop en ce royaume, et de ceulx qui sont tenuz pour gens de bien.

Item, et quoy que die ledit demandeur, touchant la terre de la Riviere assise en Aulniz, que ledit feu messire Gilles la donna a ung des chantres de sa chappelle, nommé Rossignol etc., il ne se trouvera point. Aussi n’appartenoit elle pas a icelluy feu messire Gilles, mais estoit a la dame de la Hunaudaye, a elle advenue par son partaige de l’ostel de Raiz, et de present appartient icelle terre a monseigneur de Barra. Quare etc.

Item, et, se ledit feu messire Gilles bailloit ses terres a ferme pour moins qu’elles ne valoient, s’il vendoit les blez, vins, sel et autres fruiz de sesdites terres a maindre pris que la valeur d’iceulx, s’il aloit parfoiz es bonnes villes et y faisoit des despenses et aucunes foiz y empruntait partie des vivres qu’il y despendoit, ou s’il bailloit aucuns de ses joyaulx en gaige pour moins qu’ilz ne valloient, quia ista non arguunt que pour tant il feust prodigue et, quoy que soit, prodigue notoire, car plussieurs autres notables gens et bien saiges le font sou-

  1. Cinquante ans après, Louis XI, au moment du mariage projeté de sa fille Anne avec le duc de Calabre, lui assura, comme dot, 40 000 livres de rente et 100 000 écus d’or, mais cette dot fut considérée comme excessive.