Page:Descartes - Œuvres, éd. Adam et Tannery, XI.djvu/167

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
15-16.
133
Traité de l’Homme.

dont la peau exterieure eſt comme vn grand tuyau, qui contient pluſieurs autres petits tuyaux b, c, k, l, &c., compoſez d’vne peau interieure plus déliée ; & ces deux peaux ſont continuës auec les deux K, L, qui 5 enuelopent le cerueau M, N, O.

Voyez auſſi qu’en chacun de ces petits tuyaux, il y a comme vne moëlle, compoſée de pluſieurs filets fort déliez, qui viennent de la propre ſubſtance du cerueau N, & dont les extremitez finiſſent d’vn coſté à ſa 10 ſuperficie interieure qui regarde ſes concauitez, & de l’autre, aux peaux & aux chairs contre leſquelles le tuyau qui les contient ſe termine. Mais, pource que cette moëlle ne ſert point au mouuement des membres, il me ſuffit, pour maintenant, que vous ſçachiez qu’elle ne remplit 15 pas tellement les petits tuyaux qui la contiennent, que les eſprits animaux n’y trouuent encore aſſez de place, pour couler facilement du cerueau dans les muſcles, où ces petits tuyaux, qui doiuent icy eſtre comptez pour autant de petits nerfs, ſe vont rendre.

20 | Voyez, après cela, comment (Fig. 3) le tuyau, ou petit nerf b f, ſe va rendre dans le muſcle D, que ie ſuppofe eſtre l’vn de ceux qui meuuent l’œil ; & com-

    eſté formés de la meſme façon. La premiere partie de la figure de Monſieur de Gutſchoven, page 16, eſt plus exacte que la mienne, en ce que, premierement, il a pris pour le nerſ A celuy qui va au muſcle des yeux, afin de ne ſe ſeruir que de la meſme figure pour montrer quelle eſt la conformation des nerfs & des muſcles. Secondement, parce que, n’ayant pris qu’vne portion du cerueau, & ayant coupé le nerf A ſelon ſa longueur, il fait mieux voir que moy, comment la pie mere forme ces canaux en ſe redoublant, & comment la moëlle dont ils ſont compoſez vient immediatement des ventricules du cerueau, & ſe termine dans les muſcles : ce que i’ay laiſſé à conceuoir à l’imagination du Lecteur. Quant au reſte, nos deux figures ſont toutes ſemblables, & ne diſent que la meſme choſe. » (Page 224-225.)