Aller au contenu

Page:Froissart - Méliador, tome 3.djvu/352

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
347
ARMORIAL

nir. Et pour ce que je sçay que toutes choses qui a armes appartiennent, soit en guerre ou en paix, vous sont plaisantes et agreables, vous envoye ung petit livret ou est la forme que l’on tenoit aux tournois et assemblées que l’on faisoit du temps du roy Artus ou royaume de la Grant Bretaigne, et avecques ce la forme des serements que tenoient les chevaliers recevant la haultesse de l’ordre de la Table Ronde, les noms des chevaliers d’icelles et de leurs armes, lesquelles choses j’ay concueillées en plusieurs livres traictant de ceste matiere et mys en gros et rude langaige selon la forme des montaignes de Carlat. Je sçay que se n’est chose ou doyez mettre l’oeil pour lire, mais aucuns de vous serviteurs y pourront passer le temps. Et, après ce qui a ceste petite euvre ensuyt, y ai faict mettre ung beau traictié de la forme des tournois qui au jour d’uy ont cours, faictz et dictés par tres hault, tres puissant, tres excellent prince le roy Regné, roy de Jherusalem et de Secille[1], auquel suis seur que prandrés plaisir, car vous y verrés choses bien ordonnéez et tres honnestes qui bien vous plairont. Si vous prie tant comme je puis, tres chier et honnoré frere, que le tout prenés en gré, regardant au vouloir de l’envoyant qui est plus vostre que sien, en priant Dieu que croissance d’onneur et de vertus vous envoye en tous lieux[2].


Le livre, on le voit, est dédié à un haut seigneur, le prince de Vienne, ou, pour parler comme les historiens modernes, le prince de Viane. Le titre de prince de

  1. Cet ouvrage du roi René nous est parvenu en un grand nombre de manuscrits, notamment les manuscrits français de la Bibliothèque nationale 2692, 2693, 2694, 2695 et 2696. Il a eu plusieurs fois les honneurs de l’impression. Vulson de la Colombière le comprenait dès 1648 dans son Théâtre d’honneur ; une splendide reproduction, avec une suite de vingt planches coloriées, en a été publiée en 1826 par les soins de Champollion-Figeac, sous le titre les Tournois du roi René ; enfin, il a été publié en dernier lieu par le comte de Quatrebarbes en son édition des Œuvres complètes du roi René (1844–1846, 4 vol. in-4o).
  2. Je suis, pour te texte de cet épître, le ms. français 12597, où elle figure aux folios 70 et 71.