Aller au contenu

Page:Montaigne - Essais, Didot, 1907, tome 2.djvu/112

La bibliothèque libre.
Cette page n’a pas encore été corrigée

Rome aux spectacles des meurtres des animaux, on vint aux hommes et aux gladiateurs. Nature a, ce crains-ie, elle mesme attaché à l’homme quelque instinct à l’inhumanité. Nul ne prent son esbat à voir des bestes s’entreiouer et caresser ; et nul ne faut de le prendre à les voir s’entredeschirer et desmembrer. Et afin qu’on ne se moque de cette sympathie que i’ay auec elles, la theologie mesme nous ordonne quelque faucur en leur endroit. Et considerant, qu’vn mesme maistre nous a logez en ce palais pour son seruice, et qu’elles sont, comme nous, de sa famille ; elle a raison de nous enjoindre quelque respect et affection enuers elles.Pythagoras emprunta la metempsychose, des Ægyptiens, mais depuis elle a esté receuë par plusieurs nations, et notamment par nos Druides :

Morte carent animæ ; sempérque priore relicta
Sede, nouis domibus viuunt, habitántque receptæ.

La religion de noz anciens Gaulois, portoit que les ames estans eternelles, ne cessoyent de se remuer et changer de place d’vn corps à vn autre méslant en outre à cette fantasie, quelque consideration de la iustice diuine. Car selon les desportemens de l’ame, pendant qu’elle auoit esté chez Alexandre, ils disoient que Dieu luy ordonnoit vn autre corps à habiter, plus ou moins penible, et rapportant à sa condition :

Muta ferarum
Cogit vincla pati : truculentos ingerit vrsis,
Prædonésque lupis, fallaces vulpibus addit.

Atque vbi per varios annos, per mille figuras
Egit, Lethao purgatos flumine, tandem
Rursus ad humanæ reuocat primordia formæ.

Si elle auoit esté vaillante, la logeoient au corps d’vn lyon ; si voluptueuse, en celuy d’vn pourceau ; si lasche, en celuy d’vn cerf ou d’vn lieure ; si malitieuse, en celuy d’vn renard ; ainsi du reste ; iusques à ce que purifiée par ce chastiement, elle reprenoit le corps de quelque autre homme ;

Ipse ego, nam memini, Troiani tempore belli,
Panthoides Euphorbus eram.

Quant à ce cousinage là d’entre nous et les bestes, ie n’en fay pas grande recepte ny de ce aussi que plusieurs nations, et notamment des plus anciennes et plus nobles, ont non seulement receu des bestes à leur société et compagnie, mais leur ont donné vn rang bien loing au dessus d’eux ; les estimans tantost familieres, et fauories de leurs Dieux, et les ayans en respect et reuerence plus qu’humaine ; et d’autres ne recognoissans autre Dieu, ny autre diuinité qu’elles. Belluæ à barbaris propter beneficium consecratæ :