Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/374

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
326
DE LA MARNE.

et Champagne ie n’en daignerois parler : parce que les laboureurs qui la mettent en œuure ne se soucient point d’entendre la cause pourquoy elle rend la terre fertille : et combien que la cause ne requiert point estre entendue de tous, si est ce que les medecins et tous physiciens, Philosophes et naturalistes, pourront beaucoup profiter à la lecture des causes et raisons que ie le diray en continuant nostre propos.

Theorique.

Ie te prie en premier lieu entendre de toy que c’est que Marne.

Practique.

La Marne est communement vne terre blanche que l’on tire au dessouz de l’autre terre, et communement l’on fait les fosses pour la tirer en telle forme que l’on fait les puits à tirer les eaux, et au pays où ladite terre est en vsage on la boute dans les champs steriles, en la forme et maniere que l’on boute les fumiers, premierement par petites pilles, et puis il la faut dilater par les champs, comme l’on fait les fumiers, et quand les terres steriles sont fumées de ladite terre, c’est assez pour dix ou douze années : aucuns disent qu’en diverses contrées il n’y faut plus rien mettre de trente années. Aucunes desdites marnes se commencent à trouuer dés l’entrée de la fosse, et poursuyuent la profondeur vn nombre de toises de profond. En d’autres lieux et contrées il faut creuser plus de quatre ou cinq toises de profond au parauant que trouuer le commencement de la Marne. Voila ce que i’ay peu tirer de ceux qui vsent communement de la Marne. Toutesfois i’ay entendu de quelque personnage que la Marne ne profite de gueres aux champs la premiere année qu’elle y est mise, ce que ie trouue fort estrange.

Theorique.

Pourquoy est ce que tu trouues estrange de ce qu’ils disent que la premiere année que la terre sera marnée elle ne produira rien ? si tu auois consideré la cause qui peut actionner la vegetation des fruits tu ne trouuerois estrange vne telle raison : car il n’y a homme en ce monde qui me sçeut faire acroire que la marne puisse aider à la generation, sinon pour cause de la chaleur qui est en elle : comme nous voyons que nulle chose ne peut vegeter en hyuer, et nulle semence ne germeroit iamais, n’estoit la chaleur procedée d’en haut par la