Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/376

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
328
DE LA MARNE.

ils ont rendu les terres fertilles, qui ne produysoient rien auparavant. Puis que la chaux cause vn tel bien par sa chaleur (comme ainsi soit que les laboureurs disent que la chaux eschauffe les terres, et fait germer les semences), puis-ie pas donc par là conclure que la marne ne peut de rien seruir aux champs sinon pour cause de sa chaleur ?

Practique.

Les raisons qui sont bonnes, comme celle que tu dis, seront tousiours receües pour bonnes, moyennant qu’il n’y en ait point de meilleure que les tiennes : et combien que tes arguments ayent grande apparence de verité, ie te vay bailler des raisons plus veritables que les tiennes, et premierement, quant à ce que tu dis que la terre de marne se dissoult à l’humidité comme la chaux, à ce ie responds qu’ainsi font toutes terres, quand elles sont seiches, et singulierement toutes terres argileuses : et quand à l’autre raison que tu pourrois alleguer, que la marne est aussi blanche comme la chaux, à ce ie responds qu’il y a de la marne grise, noire, iaune, par lesquelles couleurs ie prouue l’argument obiectable.

Theorique.

Ie ne sçay quel obiect tu sçaurois alleguer contre mon dire : car nous sçauons que la cause que le fumier aide à la vegetation des semences, est pour cause de sa chaleur, et si ainsi est du fumier, il est semblable à la marne et à la chaux.

Practique.

Tu veux donc dire et conclure que le fumier est chaud ?

Theorique.

Et me voudrois tu nier vne chose si euidente ? ne sçauons nous pas que l’on fait consommer et reduire les lames de plomb en ceruse dedans les fumiers, à cause de la grande chaleur ? ne sçait-on pas bien que plusieurs teintures de soye se font dedans les fumiers chauds ? ne sçait on pas bien que plusieurs alchimistes se seruent de fumiers chauds, pour mettre couuer les œufs de leurs essences ? il n’y a pas iusques aux pourceaux qui ne rendent tesmoignage de la chaleur des fumiers ? car bien souuent les fumiers leur seruent de poilles ou estuues pour s’eschauffer.

Practique.

Tout cela est fort mal entendu, et ne fait rien contre moy. Nous sçauons bien que quand le foin et la paille sont humectez