Page:Palissy - Oeuvres complètes (P. A. Cap, 1844).djvu/412

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
364

l’eau se sont formées par faces pentagones, et ont prins leur couleur en leur congelation. Et faut necessairement que lesdites marcassites ayent esté formées et congelées au parauant la formation de l’ardoise.

Vois-tu pas ces pierres cristallines que i’ay mises icy, pour attestation de la plus rare et difficile demonstration qui soit en mon liure ? D’autant combien que lesdites pierres soyent autant claires et cristallines que l’eau pure, si est ce qu’au dedans d’icelles il y a de la matiere metallique, laquelle ne se peut aucunement connoistre dans la masse, sinon que la matiere metallique soit manifestée par l’examen du feu bien chaud, comme tu vois par vne piece de la mesme matiere qui est deuenue en couleur d’argent apres son examen fusible. Et par là tu te dois tenir asseuré et croire fermement, que les metaux sont entremeslez, et inconnus parmy les eaux iusques à leur congelation.

Note doncques que les matieres metalliques sont inconnues parmy la terre, et parmy les eaux, et sont tellement liquides, et subtiles qu’elles penetrent à trauers des corps, ou matieres corporelles, comme fait le soleil à trauers des vitres ; car autrement les eaux metalliques ne pourroyent reduire aucune forme en metail, si la forme n’estoit premierement dissipée. Nous voyons toutesfois que plusieurs coquilles de poissons, sont metalliques et changées de substance, pour auoir croupi entre les matieres metalliques, comme tu vois aussi présentement plusieurs pieces de bois qui se sont reduites en metail pour auoir croupi parmy les eaux auquelles il y auoit des eaux metalliques.

Tu vois euidemment que toutes ces formes de coquilles reduites en pierres, ont esté autrefois poissons viuants, et par ce que de toutes ces especes la memoire et vsage en est perdue, ce neantmoins par les autres especes qui sont en vsage, et sont aussi reduites en pierres, nous pouuons aisément connoistre que nature ne fait rien de telles choses sans subiet comme i’ay dit cy dessus. Et pour ces causes i’ay mis vn parquet à part et du genre que tu vois estre formé en façon de lignes spirales ; i’en ay veu vn qui auoit seize pouces de diametre.

I’ay mis ceste pierre deuant tes yeux pour te faire entendre que tout ce que i’ay dit des tremblements de terre contient ve-