Page:Rabelais marty-laveaux 03.djvu/248

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

Des fruictz, & biens croiſſant de terre.

Chapitre IIII.


Ie troue par les calcules de Albumaſer[1] on liure de la grande coniunction, & ailleurs, que ceſte année ſera bien fertile auecques planté de tous biens à ceulx qui auront de quoy. Mais le hobelon de Picardie craindra quelque peu la froidure, l’auoine ſera grand bien es chenaux : il ne ſera gueres plus de l’art que de pourceaux à cauſe de Piſces[2] aſcendant. Il ſera grande année de caquerolles. Mercure menaſſe quelque peu le perſil, mais ce nonobſtant il ſera à pris raiſonnable. Le ſoucil, & l’ancholie croiſtront plus que de couſtume, auecques abondance de poires d’angoiſſe[3]. De bledz, de vins, de fruitages, & legumages, on n’en veit oncques tant ſi les ſoubhaytz des pouures gens ſont ouiz.


  1. Ie trouue par les calcules de Albumaſer. Starrenwadel cite Albumazar dans des circonstances analogues : « In rariori… vſu erit piſcis apud pauperes propter reſpectum Aquarii contrarium pecunis, vt notat Albumaſar in quarto tripartiti. » (VIII, Regis, t. III, p. 928)
  2. Piſces. Nom latin de la constellation des Poissons.
  3. Le ſoucil, & l’ancholie… auecques abondance des poires d’angoiſſe. « Allusion aux ſoucis, à la melancholie et aux angoiſſes de la vie. » (Le Duchat.) Les jeux de mots de ce genre sont un des lieux communs des prophéties comiques de ce temps :

    Soufflez, penſiez regneront à oultrance,
    Mais la mente le bruit hara en tout faict.
    Force noiſes, dont maint ſera deffaict,
    Croiſtront par gens de mauluais entretien.

    (La grand & vraye Prenoſtication. — Anc. poés. t. VI, p. 41)

    De mente, penſees, ſoucy,
    Aura entre autres violettes,
    Et largement verres auſſy
    De grans & petites noyſettes.

    (La grant & vraye Prenoſtication. — Anc. poés. t. VIII, p. 340)

    On voit que penſiéz, penſées, est de même que ſouſſiez, ſoucy, employé dans un double sens, et que les noyſettes font allusion aux noiſes ; quant à la mente, c’est un jeu de mots entre menthe et menterie, mensonge.