Aller au contenu

Page:Rabelais marty-laveaux 03.djvu/55

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
47
chapitre xi

trouuaſmes la porte fermee : & nous fut dict, que là facilement on y entroit, comme en Auerne[1]. A iſſir reſtoit la difficulté, & que ne ſortirions hors en maniere que ce fuſt, ſans bulletin & deſcharge de l’aſſiſtance[2] : par ceſte ſeule raiſon, qu’on ne s’en, va pas des foyres, comme du marché, & qu’auions les pieds pouldreux[3]. Le pis fut, quant paſſames le Guichet. Car nous fuſmes preſentez pour auoir noſtre bulletin & deſcharge, deuant vn monſtre le plus hideux, que iamais fut deſcrit. On le nommoit Grippe-minaud. Ie ne vous le ſçaurois mieux comparer, qu’à Chimere, ou à Sphinx & Cerberus, ou bien au ſimulachre d’Oſiris, ainſi que le figuroyent les Egyptiens, par trois teſtes enſemble ioinctes : ſauoir eſt d’vn lyon rugient, chien flattant, & d’vn loup baiſlant, entortillees d’vn dragon ſoy mordant la queue, & de rayons ſcintillans à l’entour. Les mains auoit plaines de ſang, les griphes comme de harpye, le muſeau à bec de corbin, les dens d’vn ſanglier quadrannier, les yeux flamboyans comme vne gueule d’enfer, tout couuert de mortiers entrelaſſez de pillons[4], ſeulement apparoſſoyent les griphes. Le ſiege d’iceluy & de tous ſes collateraux Chats garaniers, eſtoit d’vn long rattelier tout neuf, au deſſus duquel par forme de reuers[5] inſtablees eſtoient mangeoires fort amples & belles, ſelon l’aduertiſſement du gueux. A l’endroit du ſiege principal, eſtoit l’image d’vne vieille femme, tenant en main dextre vn fourreau de faucille[6], en feneſtre vne ballance, & portant bezicles au nez. Les coupes de la ballance eſtoient de deux gibbeſcieres veloutees : l’vne pleine de billon, & pendente, l’autre vuide & longue eſleuee au deſſus du treſbuchet. Et ſuis d’opinion que c’eſtoit le pourtraict de iuſtice Grippe-minaudiere, bien abhorrente de l’inſtitution

  1. Auerne. Ms. : Tauerne.
  2. L’aſſiſtance. Ms. : La ſtance.
  3. Pieds pouldreux. On appelait pieds pouldreux les petits marchands étrangers qui allaient vendre de foire en foire et ne pouvaient se retirer sans remplir certaines formalités. Voyez Du Cange, Glossaire, au mot Pedepulverosi.
  4. Mortiers entrelaſſez de pillons. Jeu de mots. Les mortiers, qui sont les coiffures des juges, font penser l’auteur aux pilons qu’il écrit pillons comme l’impératif du verbe piller.
  5. Reuers. Ms. : Rauier ; qui donne un sens bien préférable.
  6. Faucille. Symbolisant ce qui est de travers, comme l’épée que tient la Justice désigne au contraire ce qui est droit. On disait en plaisantant :

    Tout auſſi droit qu’vne faucille.

    (La Reſurrection de Ienin Landore, II, p. 27)