Page:Reveille-matin des François, 1574.djvu/329

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.
123
D I A L O G V EI I.

eſ‍tre, que les Senateurs auoyent auſsi bonne enuie de ſe ſcauoir comme le peuple. Mais pour ce que Manlius n’en reſpondoit point pertinẽment, ains en tergiuerſant diſoit qu’il n’eſ‍toit ia beſoin de leur dire ce que eux meſmes ſcauoyent trop mieux, il fut mis en priſon par l’authorité du Dic‍tateur, qui de calomniateur fit deuenir par ce moyen Manlius accuſateur. Et eſ‍tant par apres ſa ſauſ‍ſeté & enuie cognue fut chaſ‍tié, comme il le meritoit.
Par là & par autres exemples auenus en beaucoup de Republiques mal ordonnees l’on peut voir aiſément, combien de maux peuuent auenir en vn eſ‍tat grand ou petit au detriment de la liberté ciuile : ſi ceſ‍t ordre & liberté de pouuoir accuſer quiconque ſoit d’entre les grans ny eſ‍t eſ‍tably. Noſ‍tre Frãce depuis que l’ordre des trois eſ‍tats a eſ‍té ſupprimé, que les offices de Iudicature de Conſeillers & Preſidens, &, pour le dire en vn mot, depuis que la police & la iuſ‍tice a eſ‍té eſ‍touffee & corrompue, vendue en gros & en menu en a produit d’exemples lamentables.
Il ne faut que ſe remettre en memoire les calamitez auenues pour le maſ‍ſacre fait à Vaſ‍ſy par le duc de Guyſe : & celles qui ont enſuyui la coniuration du Triumuirat, contre lequel nul n’oſoit mot ſonner, quoyque l’on ſceuſ‍t ſes entrepriſes.
Auſquelles on n’oſa s’oppoſer qu’auec vne biẽ forte armee, la quelle ſuyuie de pluſieurs guerres ciuiles a fait tomber la poure France de la fieure en vn chaut mal, comme l’on dit.