Page:Ricci - Trigault -Histoire de l'expédition chrestienne au royaume de la Chine, Rache, 1617.djvu/66

La bibliothèque libre.
Le texte de cette page a été corrigé et est conforme au fac-similé.

appartenantes, ilz emploient les paroles qui ressentent leur modestie. Lesquelles façons de parler il est necessaire de se rendre familieres. non seulement de peur que vous ne soyez estime incivil & rustique, mais aussi à fin que vous entendiez ce dequoy on discourt ou escrit.

Quand les parens & amis par devoir d’amitié s’entrevisitent, ilz obligent les visitez de rendre le mesme compliment de visite. Or en ces visites on observe quasi cet ordre. Celuy qui visite à l’entrée offre un livret, auquel on ne lit autre chose que le nom du visitant, avec des Epithetes modestes, selon la qualité du visitant, ou visité ; le portier porte ce libelle à son maistre, mais si plusieurs sont visitez d’un seul, ou un seul de plusieurs, il y a tousjours des livretz selon le nombre des visitans, ou visitez, lesquelz la plus part sont de douze fueilletz de papier blanc, & longs d’une paulme, & demie. Au milieu de la première page on attache un morceau de papier rouge de la longueur du livret, & large de deux doigtz, & le plus souvent ce livre avec son papier rouge y adjousté au dehors, est enfermé en un sac de papier. Ilz en ont de tant de sortes, qu’il faut qu’ilz ayent en la maison presque vingt boittes prepareez à tous usages, avec divers tiltres ; tant ilz s’en servent continuellement. Voire mesme nous sommes contraintz de commander au portier qu’il fasse un memorial des noms des hostes, & des maisons de ceux qui sont venus pour nous visiter ; craignant que devant le troisiesme jour nous n’oublions le devoir de la visite mutuelle  : & faut necessairement que ceux qui sont souvent visitez observent cete coustume. Or de mesme que si ceux qui sont visitez sont absens de la maison, ou qu’ilz ne puissent sortir pour recevoir leurs hostes, ceux qui visitent mettent leur libelle à la porte de la maison, comme tesmoin du devoir de visite qu’ilz ont fait ; ainsi il suffit à ceux qui le rendent de mettre aussi à la porte un mesme livret, car ainsi ilz croient estre satisfaictz. Tant plus celui qui visite est honorable, il fait escrire son nom par le libraire en tant plus grand charactere, & arrive quelquesfois, qu’il est plus large qu’un doigt, & remplit avec dix lettres toute une ligne de haut en bas. Car, comme j’ay dict, les Chinois posent ainsi leurs lettres.

Quand ilz s’entre-envoient des presens, ce qu’ilz font fort souvent, ou aussi en portent eux mesmes, qui sont recompensez d’autres de non moindre prix, ilz se servent aussi du mesme escrit. auquel, outre le nom propre comme dessus, ilz escrivent aussi la liste des presens qu’ilz envoient, les descrivant nettement & par ordre, chascun en chasque article. Les presens qu’on envoie peuvent sans aucune tache d’incivilité estre partie refusez, partie renvoiez sans offense de celuy qui les offre  : ce que quand il se fait, on fait les remerciemens avec un semblable,